Trefa
Danuška
Dobrý večer ve spolek. Jak poznám bližního svého, který je závislý na droze, o jakou drogu jde? Konkrétněji - kokain, i crack, pervitin a eMko. Kdy je koncentrace v těle nejvyšší, abych provedla spolehlivý a nejpřesnější test na drogy? Je rozdíl koncentrace návykovych (zmíněnych) návykových látek podle toho, jak se užijí? Který test je nejspolehlivější? Z moči, krve nebo ze slin? Četla jsem, že i z vlasů jde dělat test. Používá se vůbec? A v jakých situacích? A je usvedctelny a srozumitelný? Lze kyselým jídlem ovlivnit pH v ústech nebo jinak timto test oklamat? Když někdo užívá, předpokládám, že je to většinou ráno na nakopnutí nebo večer na spaní. Je to pro mě důležité. Děkuji, Danuška

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý večer, Danuško,
rozumím tomu tak, že se nejspíš snažíte zorientovat v něčem, co je pro vás důležité, a zřejmě i osobně citlivé. Zároveň je fér říct, že na základě takto obecných otázek s tak širokým záběrem, nejde dát jednoduché a spolehlivé odpovědi - ptáte se na velmi široké spektrum látek, způsobů užití, testů i časování a bez podrobností a konkrétně bude odpověď vždy velmi vágní a nepřesná.
Stručně: podle chování nelze stoprocentně poznat, zda někdo užívá, ani jakou konkrétní drogu. Koncentrace látek v těle se výrazně liší podle dávky, způsobu užití, ale také individuálního metabolismu i frekvence užívání. Testy z moči, slin, krve či vlasů mají každý jiné využití, výhody i limity - žádný není „nejspolehlivější" pro všechny situace a už vůbec ne bez odborné interpretace. Ano, existují i pokusy testy ovlivnit, ale opět: nic z toho není černobílé. Také je rozdíl mezi testem z lékárny a testem laboratorním. A pokud je za vaším dotazem konkrétní člověk a obava o jeho zdraví, užívání drog nebo bezpečí, je mnohem smysluplnější mluvit přímo s ním a nebo/také se obrátit na odbornou službu (adiktologickou poradnu, linku důvěry, terénní program) a situaci probrat konkrétně. Neznám podrobnosti, netuším, o koho přesně máte obavy, ale ze zkušeností víme, že testování bez dohody, s pravidly a s jasnou představou, co se stane v závislosti na výsledku, může vztahy víc poškodit, než pomoci.
Pokud byste chtěla, napište víc a nebojte se být konkrétní. Máte-li zájem o kontakt na poradnu, napište, jaká města máte dobře dostupná, pošlu kontakty. Mohla byste tam mluvit o všem podrobněji a v souvislostech, získat potřebné informace a vymyslet strategii, kde začít. Dávalo by vám to smysl?
S pozdravem a přáním hezkého adventu,
Gabriela Minařík.