Alkoholik feťák invalid
Tomas
Dobrý deň. Prišiel som poradu. Moja svokra je dôchodkyňa ,žije s invalidným manželom a zo 43 ročným synom ktorý je závislý na alkohole , občas drogy. Bol právoplatne odsúdený a sedel v base jeden rok,vrátil sa o pokračoval ďalej v takom životnom štyle, do momentu než dostal nôž do oblasti krku. Odvtedy sa stal imobilným závislým na cudzej pomoci ktorú mu zabezpečuje jeho mama. Problém je ten že volá svojim kamarátom aby mu nosili alkohol ,drogy Bývajú v paneláku,on vrieska na celú bytovku keď nedostane čo chce, zo svojej mami ktorá má 72 rokov si spravil otroka a z otca tiež. Terorizuje a šikanuje ich človek ktorí je z 95% pripútaný na lôžku. Políciu ignoruje posiela ich do .... . Do bytu chodia potom rôzni fetáci ,alkoholici ktorým otvára dvere a nosia mu alkohol a drogy. Mám strach že im ublížia takýto ľudia nakazení žltačkou a alkoholici a rôzne individuá, alebo sa stane že ich vykradnu . Synovi zrušili aj trvalý pobyt, a dostava invalidní dôchodok a odškodné za ujmu na zdravi za čo si kupuje ten kontraband. Ako si dokážu pomôcť ,koho kontaktovať ako z toho von,aby do bytu nevstupovali cudzí ľudia a skončilo sa toto utrpenie. Nikdy som nepočul aby človek pripútaný k vozíku terorizoval rodičov zároveň bol alkoholik a závislý na drogach. Žiadna pokora ani úcta. Dakujem

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Tomáši,
a díky za důvěru i za dotaz.
Z toho, co píšete, to vypadá, že celá situace trvá dlouho, minimálně roky, možná i desetiletí. Nejspíš to ani celé nezačalo zraněním a imobilitou švagra, nejspíš ani tím, že byl ve výkonu trestu, ale ještě mnohem dál, kdesi v rodinné historii. A nějak si říkám, že tohle je nad vaše síly, není ve vaší moci to vyřešit, a není to ani v moci naší poradny. Ti, kterých se to celé nejvíc týká, nepíšou ... píšete vy. A proto mám nějak potřebu podpořit vás v tom, abyste si nastavil hranice a postaral se v prvé řadě sám o sebe, aby situace vašich tchánů a švagra neničila vás a vaši rodinu.
Pokud jde o tchána s tchýní, pak by z mého pohledu bylo nejlepší podpořit je v tom, aby vyhledali pomoc a podporu pro sebe. To je to nejvíc, co pro ně můžete udělat vy. Uklidnit je, že nejsou první ani poslední rodiče, kteří se dostali do téhle situace, že se nemají za co stydět a mají právo na pomoc a podporu. Vídám to v praxi dost často. Je to odraz toho, když závislost jednoho člena rodiny nezasáhne jen jeho, ale celý rodinný systém. Mluví se o tzv. spoluzávislosti. Za roky společného života s člověkem, který je závislý, si rodiny zaběhnou určité způsoby komunikace a fungování, které se jen těžko opouští. A všichni se tak drží v určitém začarovaném kruhu, se kterým jsou nespokojení, ale také ho nemohou a do určité míry ani nechtějí opustit. Zní to zvláštně, ale je to tak. Jakmile nabídnete radu nebo řešení, uslyšíte "ano, ale..."- Ideální by tedy bylo brátit se na poradnu, místo, kde by si mohli o svojí situaci promluvit ve všech podrobnostech a vyjasnit si, co by potřebovali a jaké mají možnosti. Myslíte, že by něco takového využili? Pokud ano, podpořte je v tom, případně se obraťte na nejbližší službu, kde vám poradí, kam a jak dál.
Kontakty jde hledat tu: https://www.infodrogy.sk/ pro ČR tu: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/.
S pozdravem a přáním hezkého adventu,
Gabriela Minařík