Dotaz na Rivotril
Žena
Dobrý den,prosím o radu,už několik let asi 5 let uzivam Rivotril 0,5mg 1/2-0-1/2,k tomu ještě Deniban 50 mg 1xrano ,lexaurin 100mg 1 ráno,caltrate 1 večer,Fosavax na osteoporozu,mám totiz problem už asi dva roky mi bolí hlava a za krkwm nam občas zavrate,při chůzi pocit opilosti ,jako bych se houpala,pocit tezkeho bremene na hlave a a táhne mi to k zemi,pocit nerovnováhy někdy na zvracen ,pocit na omdleni,take při delším mluveni nebo když mluvi vice osob mám poci odkrveneho mozku ,je mi na omdlenia zavrat,nebi když si více hraji s dětmi a dělám s nimi.blbinky se mi najednou udělá špatně,odkrvi se mi.mozek a mám pocit na omdleni, chtěla bych se zeptat jestli to nezpůsobuje Rivotril,buď už mi nezabira ta dávka 1/2-0-1/2 a potřebovala bych zvýšit dávkování což bych nerada,je návykových,takze uz jsem na něm zavisla nebovwnad bych potřebovala dávku Rivotrilu zvysi?to bych nechtěla, když to řeknu paní doktorce na psychiatrii,kde se léčím na uzkostnou poruchou a klaustrofobii,tak mi celkem k tomu Rivotrilu nic neřekne a chce mik Rivotrilu a Denibanu přidatjeste Pragiolu to odmitam,nechci dalsi lek,uz takhle jich mam dost,je to další návykových lek, nejraději bych ten Rivotril a Deniban vysadila ale to bez lekare nejde,nevím zda ty nme potize může zpusobovat ten Rivotril,jinak jsem vysetren ,ekg,sono karoti a vertebralnich tepn,ct mozku vše norm na krcni patrei mám srostle obratle ,leze disku,spondylou,oseocgobdrozu aj. Prosím vás o radu a vás názor,zda by nebylo lepší vysazovat ten Rivotril mnojokra5 děkuji už jsem z toho zoufala a vycerpana proto hledám pomoc i u vás děkuji, je mi 73 let

Odpověděl: Jakub Minařík
To není dotaz na Rivotril, ale na komplexní změnu medikace. To se nedá udělat po internetu, to musí vymyslet a hledat ten, kdo vás léčí. Navíc ty léky mohou mít více efektů, například působení proti úzkosti a současně uvolnění svalstva. No nicméně mne něco napadlo, ale budete to muset pořešit s vaší psychiatričkou, případně s ostatními lékaři.
Když jsem se koukal do vašeho dotazu, tak tam jsou 2 léky stejné skupiny (pokud tedy lexaurin není úklep a nemyslela jste třeba asentru, napadlo mě to kvůli gramáži protože lexaurin má sílu 1,5 a 3 mg, sertralin se dělá 100 mg, navíc by mi v tom co berete dával logiku). To jsem ale odbočil. Napadlo mě, že ten vaší psychaitričkou navrhovaný pregabalin by mohl nahradit rivotril i lexaurin, navíc je méně návykový, obvykle mu neklesá účinnost, používá se i v léčbě bolesti, nemá tak negativní vliv na paměť jako benzodiazepiny, ... Mohl by být šikovnější volbou, možná, že i vaši psychiatričku to tak napadlo. Ten Deniban asi nenahradí, ten se v této síle užívá k léčbě vleklých subdepresivních stavů, ... tak nevím, ale možná jo, uvidíte. Na úzkosti a fobické poruchy by to mohlo fungovat i bez toho Denibanu. Nicméně, je to dlouhodobý projekt, a nesměla byste mít obavu z dávky, kterou je potřeba navyšovat až tam, kde se budete cítit dobře a nahradí ostatní léky. Moje zkušenost je, že když se převod povede, tak jsou pacienti na stabilní dávce pregabalinu, a benzodiazepiny, a někdy i další léky mohou vysadit.
Ale asi byste s tímhle plánem musela jít za vaší psychiatričkou a být trpělivá, napřed se nasadí pregabalin v menší dávce, pak se s nějakým odstupem začnou postupně vysazovat ostatní léky, navyšuje se k tomu postupně pregabalin a když je vysazeno a cítíte se dobře, tak po alespoň měsíční stabilizaci se může redukovat pregabalin na nejmenší dávku, kde se cítíte dobře. Sama to ale rozhodně nedělejte, to není bezpečné, i vzhledem k vašemu věku a spoustě zdravotních obtížích, které máte.
Klidně si dotaz i s odpovědí vytiskněte a vezměte s sebou, až půjdete ke svojí doktorce.
MUDr. Jakub Minařík