Dotaz
Xy
Dobrý den, asi 20 let se potýkám se zavíslostí, alkohol hlavne. Nyní pár let nepiju, ale poslední 4 roky jsem závislá na kratomu. Prošla jsem léčbou, ale zrelapsovala jsem a znovu se postupně rozjíždím, abstinovat od kratomu mi dělá problém. Docházím v rámci doléčování na terapie, ale vždy po pár dnech abstinence znovu a znovu relapsnu. Chtěla jsem se zeptat, zda nemáte nějakou radu, tip, apod. co by mohlo ještě pomoci, co se třeba v praxi osvědčilo. Třeba potravinový doplněk atd. Leky mam nastavene ok /velaxin,…/ Užívam Mg, kotvičník, D3. Předem moc děkuju za radu.

Odpověděl: Jakub Minařík
Děláte co můžete, ty léky jsou celkem v pořádku, můžete ještě doplnit meduňku, jinak nevím, resp. mě nic nenapadá. Taky jde o to, kolik toho berete, nicméně, takové dlouhé užívání už může být indikací k opioidní substituci (kratom je atypický opioid, v dávkách nad 5g denně převažuje rozhodně opioidní efekt). Mohlo by to přinést stabilitu a pak byste to mohla postupně vysadit ambulantně, mohlo by to vyjít. Ale je to složitá volba. Chodíte na doléčování, proberte to s terapeutem. Abstinovat je rozhodně nejlepší, ale nejde vám to, riziko že začnete pít je asi vysoké. S tou substitucí byste se netrápila, možná by to mohlo změnit perspektivu, a nevím - mi tak běží hlavou, že i když kratom i stimuluje, přece jen tím opioidním efektem je to narkotikum, podobně jako alkohol, takže to zapadá do vašich kolejí, takže to riziko s tím alkoholem je o to větší.
Taky můžete znova na detox a případně léčbu.
No držím palce.
MUDr. Jakub Minařík
Ps. Kdybyste o té substituci vážně uvažovala, měla byste vědět, že správná dávka je taková, že nejen nemáte absťák, ale měla byste se cítit celkově dobře, harmonicky, vyrovnaně. Neměla byste mít chutě na něco jiného. Poddávkování je myslím častou chybou, pak substituce nefunguje, jak má a i vysazuje se blbě, protože se nestabilizujete, nenačerpáte síly na vysazení a je to pak na prd.