Bolavé varlata
Bdoin138
Píchám si asi půl roku pervitin a poslední dva měsíce mě po močení bolí varlata, jak kdybych je měl zauzlovaná.
Když močím, tak to jde hodně z tuha, ale nijak to nebolí, ani nic takového. Asi po hodině bolest odezní. Během bolesti nemůžu skoro stát ležet ani sedět a varlata jsou celkově hodně citlivá.
Čím to může být? Je to běžné? Jak moc velký problém to je, popřípadě jak ho řešit?
Předem děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a díky za důvěru.
Píšete, že poslední půl rok užíváte pervitin injekčně, netuším, jak často, jaké dávky, kam si aplikujete, jak aplikace probíhá atd. Navazujete popisem potíží s močením ... močení jde poslední dva měsíce ztuha, následně vás velmi bolí varlata. Netuším, jak těsná je souvislost mezi užitím a bolestí - zda vás bolí pokaždé, nebo jen ty dny kdy užijete, kolik času od užití apod.
Mírné potíže s močením u stimulantů nejsou výjimečné, ale takto výrazná, vracející se bolest varlat téměř u každého močení rozhodně „není normální" a je důvodem pro lékařské vyšetření. Mohlo by jít o snadno léčitelný zánět či podráždění, ale bez vyšetření nelze vyloučit i závažnější příčiny (vážné záněty močových cest, močového měchýře, ledvin, pohlavně přenosné nemoci, kameny v močových cestách apod.). Dva měsíce trvající opakované obtíže jsou tedy rozhodně důvodem k návštěvě lékaře. Doporučila bych vám proto objednat se v nejbližších dnech k urologovi. Očekávejte zevní vyšetření genitálu, případně vyšetření prostaty per rectum, rozbor moči a kultivaci, krevní testy nejen na pohlavně přenosné infekce, podle nálezu ultrazvuk varlat a močových cest. Léčba se pak odvíjí od příčiny.
V situaci, kdy se objevuje intenzivní silná jednostranná bolest varlete, změna polohy varlete, výrazné zarudnutí/otok šourku, horečka a zimnice, neschopnost se vymočit, krev v moči nebo hnisavý výtok z močové trubice, bolest zad v oblasti ledvin apod. vyhledejte lékaře okamžitě. Lékařům řekněte pravdivě o užívání - vím, že je to nepříjemné, ale vztahuje se na ně mlčenlivost a pomůže to zvolit bezpečnou léčbu.
Do doby, než se příčina vyjasní, by bylo dobré se pokusit užívání snížit, nebo i vysadit pervitin docela, neužívat žádné další drogy, omezit sexuální styk, případně i masturbaci. Pokud budete v užívání pokračovat, držet se zásad harm reduction - tj. snižování rizik - aplikovat sterilním náčiním, pokaždé na jiné místo, dobře se o místo po vpichu starat, neaplikovat si rozhodně do oblasti třísel ani poblíž genitálu.
Budu ráda, pokud napíšete, jak se situace vyvíjí. Dávejte na sebe pozor, zdraví máme všichni jen jedno.
S pozdravem a přáním, aby se situace brzo vyřešila,
Gabriela Minařík.