Narkoza
Petr
Dobrý den,já už jsem se na to jednou ptal,ale neuplně,ted na mě jde nějak strach totiž,mám jít na operaci kde bude narkoza za pět týdnů,ted už dávám pár dní pauzu od kratomu (cca 8 gramů denně) a hodlám to i vydržet do té operace,ale když jsem byl mladší (5-18 let zpět) tak jsem řadu let užíval piko,marihuanu a alkohol,vše mělo svoje období kdy jsem to dělal ve velkém,ted na mě jde nějak strach,aby to dobře dopadlo,přece jenom ty kombinace ve stylu:všechnomožný,dřív,hodně,ted ještě něco málo (kratom),aby to vubec odhadli dobře,poradte mi prosím něco.děkuji

Odpověděl: Jakub Minařík
No, jako lékař bych vás trochu uklidnil, anesteziolog se často musí poprat se složitějšími situacemi, jako třeba uspat opilého, úplně sjetého chlapa, který měl nápad, že vyleze na ... a spadnul, a vzhledem k poranění se musí operovat hned. Obvykle se pacient po operaci normálně probudí a pokud jsou nějaké komplikace, tak obvykle souvisí s úrazem a ne s anestezií i v takovéto situaci. Navíc, jestli máte něco odpařeno, tak jste byl v anestezii hádám vícekrát vlastní rukou :-). Anesteziolog to zvládne. Drogová minulost není důvod k obavám, anesteziolog je zvyklý na jinčí kusy, aktuálně pod vlivem.
Nu, to že jdete na operaci (poprvé?) a bojíte se anestezie, je normální. Já se taky bál, jen koleno jsem si doslova rozštípal na kusy, tak jsem o tom moc nemohl přemýšlet, s tím nic nenaděláte. Pokud mohu mít dobrou radu, tak až se vás před operací budou ptát, popravdě řekněte, že se bojíte a nechte si dát všechno, co vám nabídnou. Když nejste vyděšenej, máte mnohem větší vegetativní stabilitu a tím i prognozu, že to dopadne dobře. Já to tak dělám dycinky a na operační sál mě odvážejí radostně žvatlajícího už v polospánku.
Před operací si můžete nasadit piracetam, je to volně prodejné nootropikum, zlepší rekonvalescenci mozku po anestezii. Musíte užívat slušnou dávku 2,4 - 3,6 gramu denně. Ideálně to proberte s vaším praktickým lékařem ještě před operací, ale je to dobrá strategie, použil jsem ji u sebe i pacientů, jsou na to důkazy.
A taky vás před operací vyšetří, takže bude jasné, že jste OK, připadně si vás anesteziolog "upraví", abyste v pořádku byl.
S přáním, ať to dobře dopadne,
MUDr. Jakub Minařík.