Zbavení opiátů
arduan
Dobrý den, přítel měl zlomený páteřní obratel.Byl 2 roky na fentanylu 50 mg.Teď v červenci byl na operaci, která se zdařila. Postupně jsme vysadili Fentanyl a přešel na oxykodon 10 mg ,ale má velmi silné abstinenční příznaky. Je na nemocenské, takže to chceme zvládnout sami.Dochází do ambulance chronické bolesti. Nevite nějakou radu, třeba co dávají na psychiatrickém oddělení, aby mu to šlo lépe.Děkuji za každou radu.

Odpověděl: Jakub Minařík
Jestli jste s 50 mg fentanylu přešli na 10 mg oxykodonu, tak jste to vzali dost hopem, a není divu, že má odvykací obtíže. Ale možná jste redukovali postupně, mě je to trochu nejasné z kolika jste na těch 10mg přešli. Jinak nejrozumnější způsob je náplast postupně změnšovat, aby stav postupně odezníval. Jinak 12,5 mg fentanylu odpovídají 20 mg oxykodonu. Tak tak.
Takže já bych to doporučil udělat tak po týdnu (náplast máte na 3 dny?) vždycky o 1/3 toho, co bere, a až bude na nějaké dávce 10-15 fentanylu, tak teprve oxykodon. Jinak podpůrně by mohlo pomoci magnesium, vitaminy skupiny B, meduňkový čaj, dost pít, přiměřená zátěž, ... A vůbec nejlepší by bylo, kdyby ten detox někdo řídil, třeba ten kolega z léčby bolesti, bude to umět. Prostě se to musí postupně vysadit, není to žádné raketové inženýrství.
Ještě něco. Když snižujete, tak se nikdy nevracíte na vyšší dávku, když začnete brát půlku tablety, tak když je to moc rychlé, tak se jen pokuste vydržet. Ono si to sedne. Jakmile začnete dávky redukovat a zase zvyšovat, tak zjistíte, že jste za nějakou doby tam odkud jste vyrazili, jen jste unavení, naštvaní, vyčerpaní, ... vy i přítel, a je to úplně na prd.
A taky mě napadá, že to taky nemusí jít úplně vysadit, protože se to sice opravilo, ale přece jen to není dokonalé, dlouho to bolelo, musí se na to tělo adaptovat, ... takže nakonec nemusí partner mít 50 fentanylu, ale jen trochu tramalu, .... je to docela časté, měl jsem takových pacientů povícero. Plán a touha je jedna věc, realita je věc druhá.
Držím palce, MUDr. Jakub Minařík