Pentedron a test na drogy
Kat
Zdravím rád bych se zeptal jestli existují nejen v ČR ale i jinde případy kdy někdo přišel o ŘP kvůli pentedronu.Zjištoval jsem informace a klasické drogové testy jsou velmi levné takže i nebudou úplně přesné ale hlavně jsou zaměřené pouze na pár látek a pentedron mezi nimi není.Pentedron by teoreticky měl šanci vykázat falešně pozitivní výsledek na amfetamin ale tyto šance by neměli překročit 1%.Ptám se ne kvůli tomu že bych chtěl řídit pod vlivem ale proto že se obecně tyto látky drží v těle déle než třeba alkohol.

Odpověděl: Jakub Minařík
To je dosti specifický dotaz. Díval jsem se po testech a nenalezl jsem žádné orientační testy, nebo rychlotesty na pentedron, ale testy na jiné katinony ano, tam bych čekal že budou reagovat. Hádám že policie nějakou alternativu testů na katinony mít bude. I kdyby neměla tak falešně pozitivní výsledek na lecos může být, test vůbec nemusí zareagovat na to co jste užil, ale třeba na léky které berete, některé potraviny, ... tabulky zkřížených reaktivit testů mívají pár stránek.Takže pak stačí mít pozitivitu na třeba benzodiazepiny vyvolanou užíváním sertralinu, nebo na amfetaminy vyvolanou léky s absahem pseodoefedrinu, nebo nadýcháte alkohol, přotože jste si před kontrolou osříkl okna a jdete na odběr a pro test v laboratoři platí následující odstavec.
Testování (a to prakticky na cokoliv, nejen pentedron) samozřejmě možné je v laboratoři. GC-MS (plynová chromatografie s hmotnostní spektrometrií), LC-MS/MS (kapalinová chromatografie s tandemovou hmotnostní spektrometrií) nepochybně látku odhalí a to i v menších množstvích, současně vyplyvne i kvantitu, kolik se toho našlo. A u látek s dlouhými eliminačními poločasy pak hladina v krvi může být relativně vysoká, ale efekt zdaleka cítit nemusíte. To záleží na farmakologických parametrech, redistribuci látky v těle, ....
Stran řízení pod vlivem je dobré vědět, že vy pocit vlivu mít nemusíte, ale při nálezu a stanovení hladiny vám může znalec vysvětlit, že jste pod vlivem byl. Takže to, že si dnes dám do trumpety, a pozítří budu řídit nevylučuje, že to neskončí obviněním z ohrožení veřejnosti řízením pod vlivem návykové látky. Asi to víte, ale jen pro jistotu.
MUDr. Jakub Minařík
P.S. Jinak k tomu, nač jste se ptal, nevím jestli někdo přišel o papíry kvůli pentedronu, to je totaz spíše na státní správu. Možná by vám to, v rámci svobodnému přístupu k informacím, říci měli, kdybyste se zeptal.