Asi mám potíž
Mirek
Dobrý den, před 14ti dny jsem byl propuštěn z vtos po 2letech,bylo to za mareni ale původ mého ježdění byl pervitin. Když jsem si pro něco jel tak mě chytli bez RP. 2Roky celý trest jsem byl cistej, teď jsem nastoupil do práce a zjistil jsem úplnou nechuť ke všemu, práce super ale vše úplně s nechutí a s těžkým odhodláním.Lekare jsem požádal o pregabalin, jsem klidnější ale furt se mi nic nechce. Doma mám dceru, manželku, dům a zahradu a nic neudělám. Neexistují prosím nějaké stimulanty nebo jak mám tuto krizi překonat. Je to fakt pro mě tragédie, k perníku už se vrátit nechci je to zase krok zpět. Díky za odp

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Mirku,
díky za dotaz a za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Píšete, že jste zvládnul dva roky ve výkonu trestu, kam jste se dostal v souvislosti s užíváním pervitinu, neužívat. A to je něco, co je neuvěřitelné! Gratuluju!
Také říkáte, že jste venku 14 dní ... to je velmi krátká doba! Před nástupem do výkonu trestu jste užíval drogy. Teď máte za sebou dva roky abstinence v prostředí, které je velmi specifické. Vězení je svět sám o sobě, lidé tam fungují jinak, v malém prostoru, v omezeném počtu lidí, vztahy a komunikace jsou jiné, režim máte daný zvenčí, spoustu věcí nemůžete, ale spoustu taky nemusíte. Možná jste si říkal, že budete po výstupu šťastný. Jste venku a máte rodinu, práci, dům. Ale realita je složitější. Není vám dobře, nemáte do ničeho chuť, nic vás nebaví, chybí vám odhodlání a energie, chuť do života, radost. Přiznat si tyhle pocity není samozřejmostí, né každý si je dokáže takhle uvědomit a pojmenovat. Vyjít po dvou letech z výkonu trestu do normálního světa není jen tak! Jste venku velmi krátce, a to, že se necítíte ve své kůži, je úplně pochopitelné a je dost pravděpodobné, že to ještě nějakou dobu potrvá.
V podobných situacích, kdy člověk projde tak velkou změnou jako je výstup z výkonu trestu, pomáhá nastavit si režim - dopřát si dost spánku, dobře jíst a pít, hýbat se a mít pravidelný rytmus. Je také dobré si udělat čas a den si dopředu trochu naplánovat, mít malé drobné cíle, které třeba i na sílu prostě udělám - něco reálného, co vím, že jde zvládnout ... stačí jít s dcerou na procházku, zahrát si karty, posekat zahradu. Pohyb je obecně něco, co člověku pomáhá, fyzická zátěž jako něco, co zlepší náladu.
Další věc je mluvit o tom, jak vám je. Ve vězení se člověk často uzavře sám do sebe, nesdílí se svým okolím, jak mu je. Někdy schová svoje pocity i sám před sebou. Ale teď jste venku. A nemá cenu se tvářit, že je všechno fajn a skvělé - je v pořádku mluvit o tom, jak vám skutečně je a neodmítat, jak se cítíte. Díky tomu můžete být víc srozumitelný svým blízkým. A i pro vás je to důležitá zpráva, která znamená, že na změnu reagujete, a že potřebujete větší podporu a pomoc. Ono to skutečně není jen tak mít za sebou období užívání pervitinu, 2 roky výkon trestu a teď se vrátit ven a chtít být střízlivý a dělat věci správně... je to obrovská změna!, na kterou vás nikdo nemůže dost dobře připravit!
Rozhodnout se nevrátit se k užívání pervitinu, nezajet do starých známých kolejí, je v téhle situaci velký úspěch! A to, že se vám „nechce", nejde to lehce, nebo hned, není lenost - je to v pořádku a je to signál, že se věci mění, a že potřebujete podporu. A tu si zasloužíte. Zkuste odhodit hrdost a pocit, že všechno musíte zvládnout sám a rychle dohnat, postavte se situaci čelem, seberte odvahu a zkuste oslovit terapeuta, adiktologa, nebo, když by bylo potřeba, zavolat na krizovou linku. Možnosti tu jsou, stačí se nebát říct si o pomoc. Dávalo by vám něco takového smysl? Pokud ano, a pokud nevíte, kam se obracet, napište, jaká větší města máte dobře dostupná, pošlu vám kontakty.
A v neposlední řadě:
Píšete, že jste si u lékaře zařídil pregabalin. Zkuste znovu situaci s lékařem probrat - pregabalin má přeci jen určitý závislostní potenciál a mohlo by být dobré zvážit jinou medikaci. Zároveň je dobré počítat s tím, že nic, co je bezpečné, nefunguje hned. Antidepresiva vám zvednou náladu pomalu a postupně během několika týdnů. Je tedy potřeba obrnit se trpělivostí a nespěchat na sebe.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.