Kratom opět
Hurvínek
Nedávno jsem vám tu psal,ohledně kratomu a antibiotik,pauzu jsem nakonec zvládnul 12 dní,čili 10 dní užívání + 2 dny navíc,nutno přiznat,že jsem to zvládl s obrovským sebezapřením,dnes jsem měl v plánu si dát jeden den pauzu,ale nešlo to,ráno jsem vstal a řekl jsem si,že bych zbytečně přišel o hezký den,užívám to celkem i s všemi pauzami 6 týdnů,celkem asi 22 dní jsem to tedy bral,beru 5*2 gramy denně,ale na začátku jsem bral méně a nerad bych skončil jako kamarád,který si dává 60 gramů,co byste mi poradila ohledně těch pauz jak si to vysvětlit,abych je vážně dodržel.Omlouvám se,že opět píšu,ale nemám se s kým jiným kompetentním jak poradit. díky za odpověd

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Hurvínku,
a díky, že se znovu ozýváte.
Píšete, že jste zvládnul pauzu od kratomu kvůli užívání antibiotik a dokonce jste vydržel ještě 2 dny navíc, což byl pro vás sám o sobě výkon. A naprosto souhlasím s tím, že jste dobře udělal.
Když jste chtěl ale v pauze pokračovat, nebo si dát další pauzu, „nešlo to" Říkáte, že byste „zbytečně přišel o hezký den". A právě tahle věta možná napovídá víc, než se na první pohled zdá. Jak kdybyste v ní připouštěl, že už nejde jen o fyzické účinky, ale i o to, že se kratom pomalu stává něčím, co rozhoduje o tom, jestli den stojí za to. A to je jedna ze známek psychické závislosti. Nemá cenu si zakrývat oči před tím, že užívat 5x denně 2 gramy kratomu, není jen tak.
Píšete, že užíváte denně 10 gramů (5x za den 2g), což sice není extrémní dávka, ale stejně tak to není něco zanedbatelného - obzvlášť když užíváte pravidelně a rozloženě během dne. Nemá smysl si nic naplhávat. Vlastně jste pak celý den pod vlivem. Tělo i mysl si začínají zvykat, roste tak riziko závislosti, tolerance i abstinenčních příznaků.
A vy jste v situaci, kdy jste někde na téhle cestě - na jednu stranu píšete k nám do poradny, a to nejspíš i proto, že tušíte, že to není úplně v pořádku; na stranu druhou si sám před sebou užívání v momentě rozhodování obhájíte.
Ptáte se, jak to s těmi pauzami udělat, aby byly snazší. Říkáte, že den bez kratomu by nebyl hezký ... to je přístup „buď všechno, nebo nic". A ten vám moc nefunguje. Možná by šlo zkusit užívání trochu víc plánovat a kontrolovat - vyhradit si dny, kdy bez debat užívat nebudu a držet se jich. Můžete také jednotlivé dávky během dne vysazovat - tu první, prostřední nebo poslední? Je jedno, kterou začnete ... důležité je začít. Protože pokud nic nezměníte, budete prostě v užívání pokračovat. A i to je rozhodnutí.
Mohla by být výzva, a také cesta k získání odstupu, dělat si o užívání poznámky - sledovat například denní dobu, místo, lidi a podmínky, za kterých užíváte, pocity a myšlenky,  které se vám v tu chvíli honí hlavou, důležité události toho dne, týdne adpo. Mohlo by pomoct předem promyslet, čím si den bez kratomu naplníte.
Na jednu stranu si člověk říká, že by mělo být snadné po 22 dnech užívání kratom jednoduše vysadit. Je znepokojující, že po tak krátké době s tím mohou mít lidé problém. A já bych vás ráda podpořila v tom, abyste si na sebe dával pozor a byl opatrný ... kratom je látka záměrně prodávaná jako sběratelský předmět, a nikoli jako něco určeného ke konzumaci. Firmy tak využívají šedou zónu ve státě, který není primárně represivní. Nezbývá, než pak na trh reagovat a nabízenou látkou dostat na seznam látek zakázaných ... ale jde o nekonečný boj, protože v tom momentě se na trhu objeví jiná, další, někdy i nebezpečnější.
Dávejte tedy na sebe pozor, sám pro sebe si zkuste pojmenovat a sepsat hranici, za kterou se nechcete dostat, podle které poznáte, že už je něco špatně a musíte neodkladně vyhledat pomoc (může se týkat velikosti dávky, útraty, frekvence, pocitu,... čehokoli). A ostatně - tu můžete vyhledat i teď - když začne člověk ztrácet nad užíváním kontrolu, souvisí to většinou s tím, že mu v životě něco chybí, nebo naopak přebývá. Co si o tom myslíte?
Budu ráda, když napíšete, jestli vám nějaká část odpovědi dává smysl, případně když se ozvete, jak se situace vyvíjí dál.
S přáním pevné vůle,
Gabriela Minařík.