Konopí
Sandra
Dobrý den, máme problém se synem (17 let), který se chytil špatné party. Začal kouřit marihuanu, přestal chodit do školy, kde jsme aby ho nevyhodili, požádali o odklad. Bohužel ani doma jeho chování není v pořádku. Často se hádáme a situace se už párkrát vyhrotila tak, že syn vzteky mlátil do nábytku a házel s věcmi, některé i rozbil. Nejeví o nic zájem, jen o kamarády nebo proleží celé dny doma. Chceme, aby si našel práci, ale je to bohužel nad naši sílu, ho někam "dokopat". Když má náladu, začne říkat věci, které chci slyšet - že se vrátí do školy, že půjde pracovat, uklidí mi doma, pomůže. Druhý den je však jak vyměněný a opět se s ním nedá mluvit. Nedodržuje doma žádná pravidla, dokonce kouří i přes náš zákaz doma. Je mu ale úplně jedno, že kvůli tomu vznikne konflikt. Nerespektuje nic a nikoho, jen kamarády a sám sebe. Nejde s ním hnout ani po dobrém ani po zlém. Děkuji...

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Sandro, dotaz jste do poradny zaslala hned několikrát. Odpověď vám kopíruji i sem.
Píšete, že se syn chytil na střední škole party, užívá marihuanu, začal zanedbávat školu, což vedlo k vyřízení odkladu. Syn je nyní doma, neplní dohody, nemá žádné povinnosti, nepracuje, bývá náladový, agresivní ... až na výjimky se chová velmi samolibě a vám se s ním nedaří hnout. Musí být vyčerpávající s ním doma stále vyjednávat, bojovat a vidět, že to k ničemu reálně nevede. Na syna pomalu ztrácíte vliv. Hlavní je pro něj to, co chce on sám. Takže pokud on sám nebude mít pocit, že potřebuje změnu, nemůžete s tím udělat nic moc.
To, co můžete dělat, je postarat se v prvé řadě o sebe a svoje bezpečí. Hranice a pravidla má smysl nastavovat pouze za předpokladu, že jste ochotni jejich dodržení vymoct a sami dodržet. A to bývá zpravidla v podobných situacích, kdy se s náctiletým synem nedá domluvit po dobrém ani po zlém to nejtěžší. I proto je velmi důležité nezůstávat na všechno sami - doporučuji využít odborné poradny pro rodiče, například Poradna pro rodiče SANANIM, kde můžete o celé situaci bez obav ze soudů mluvit podrobnějí, získat rady a tipy, podporu, i prostor pro vlastní emoce. Někdy pomáhá už jen to, že vidíte, že na to nejste sami, že jsou i další, kteří zažívají něco podobného.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.