Kratom
Máma
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli můžeme nějak pomoci dospělému synovi se závislostí na kratomu, když už nám lže, krade peníze a tvrdí, že s tím chce přestat, ale přitom bere spíš větší dávky. Má naší plnou podporu, nabízeli jsme mu léčebnu, domácí pomoc s odvykáním, tak že jsme mu odvažovali denní dávku, ale stejně si sehnal jinde další.
Říká, že má psychické problémy už od dětství, ale nechce o nich mluvit. Na objednání k psychiatrovi kývl, ale stejně to neudělal.
Můžeme vůbec něco dělat?
Děkuji za odpověď, máma.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
z dotazu vnímám, že pro syna děláte maximum - jste tam pro něj, nabízíte mu pomoc s domácím odvykáním, podporu v případě léčby. Píšete, že syn má psychické problémy od dětství, dnes je ale dospělý a rozhodnutí, co dál, je na něm.
Píšete, že lže, krade peníze, vaši pomoc ve skutečnosti odmítá. Umím si představit, že v takových chvílích zažíváte bezmoc. A proto bych chtěla nabídnout pomoc a podporu primárně vám. Pokud jste z Prahy, doporučila bych vám obrátit se na Poradnu pro rodinu, kde byste mohli o situaci mluvit podrobněji, probrat možnosti, jak se synem komunikovat, jaká pravidla prosazovat a jakým způsobem trvat na jejich dodržení.
Stanovit hranice není projev odmítnutí, ale často to nejcennější, ale někdy také to nejtěžší, co můžete v podobné situaci udělat.
Zároveň, pokud by o to syn stál, je možné do poradny zajít společně s ním.
Služby poraden jsou poskytovány diskrétně a zdarma (v řadě případů, ale nyní je i možnost placených služeb). Pokud by vám dávalo něco takového smysl, ozvěte se a napište, která města máte dobře dostupná, poslala bych vám kontakty.
Držím palce a přeji hodně sil,
Gabriela Minařík.