Kratom a Antibiotika
Hurvinek
Dobrý den,měl jsem nějaký řekněme lehčí problém a doktor mi dnes napsal antibiotika (Clifoxinal),ale jsem zvyklý na užívání kratomu,dám si třeba i pár dní pauzu,ale 10 dní po dobu co mám užívat antibiotika to uz je hodně,může se mi něco stát,když ho budu užívat po tu dobu,lékaře jsem se samozřejmě neptal,co by si pomyslel.diky za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Hurvínku,
omlouvám se za zpoždění s odpovědí.
Kombinace ciprofloxacinu (Cifloxinalu) a kratomu představuje riziko zejména pokud jde o srdeční rytmus a centrální nervový systém. Obě látky mohou prodlužovat tzv. QTc interval, čímž roste riziko vážných arytmií, s rizikem kolapsu a život ohrožujícího stavu. Riziko roste u vyšších dávek kratomu (10-15 gramů denně). Podobně problematická je i otázka křečí a záchvatů. Ciprofloxacin snižuje práh pro vznik epileptických záchvatů. Kratom může mít při vyšších dávkách nebo chronickém užívání podobný efekt. V kombinaci s oslabením organismu (např. při infekci, horečce nebo dehydrataci - což je dost možná důvod, proč máte předepsaná antibiotika), se tato rizika mohou sčítat. Proto se v době užívání těchto antibiotik považuje za bezpečnější kratom po dobu léčby antibiotikem zcela vysadit, a dokonce počkat ještě cca 5 dní po užití poslední dávky. Doporučuje se klid a dostatečná hydratace.
Kratom se metabolizuje převážně v játrech, ciprofloxacin z větší části v ledvinách, ale oba inhibují činnosti několika izoenzymů, což může mít za následek změnu metabolizace dalších léků. Netuším, jak na tom celkově zdravotně jste (srdce, nervový systém, imunita), jak se o sebe staráte, případně jaké další léky užíváte, ale vždy je dobré mít na paměti riziko interakcí nebo ovlivnění účinku dalších léků.
Z praktického hlediska je také na místě se ptát, jaký vztah ke kratomu člověk má, pokud není schopen ho neužívat ani po dobu deseti dnů v situaci, kdy je nemocný a jeho tělo potřebuje klid. Sám píšete, že vysadit na 10 dní je pro vás v tuto chvíli náročná představa. Na stranu druhou si rizika nejspíš dobře uvědomujete a o své zdraví máte starost, jinak byste k nám nepsal. Pokud byste chtěl o situaci mluvit víc (a věřte tomu, že nejste první ani poslední, kdo nad užíváním kratomu ztrácí kontrolu) neváhejte se znovu ozvat.
S přáním hodně zdraví, doporučením dostatečné hydratace a odpočinku,
Gabriela Minařík.