Trazodon
fernand
Dobrý deň, rad by som sa spytal ako je to s trazodonom, ked sa uzije 1/3 tablety večer na spanie v indikácii ako hypnotikum?
1. Býva ráno pritomna ospalosť ako vedlajsi ucinok?
2. Je dokazane, ze ovplyvnuje pamäť pri dlhodobom užívaní?
3. Môže sa brať dlhodobo?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji za dotaz.
Trazodon je účinná látka obsažené v léku Trittico, který patří mezi antidepresiva. Často se však pro svůj tlumivý a zklidňující účinek předepisuje na léčku nespavosti a úzkosti. Pomáhá tedy s usínáním a není návykový jako některé jiné léky na spaní.
K vašim otázkám:
1. Ano, ráno člověk může být po užití trazodonu, resp. Trittica, ospalý. Zvlášť pokud s užíváním léku začíná, pokud byla dávka léku vyšší, je-li člověk citlivější, nebo pokud není spánek po užití dostatečně dlouhý. Lék je tedy dobré užívat ve správnou dobu, ve stanovené dávce a s předpokladem pro dostatečně dlouhou dobu spánku. Jakékoli potíže je ideální konzultovat s lékařem, který lék předepisuje.
2. Ne, trazodon, resp. Trittico, nemá žádný trvalý negativní vliv na paměť. Výzkumy prokazují spíše opak (zde). Nicméně může se stát, zejména v době, kdy člověk s užívání léku začíná, nebo upravuje dávky, že bude určité dočasné zhoršení do doby stabilizace vnímat. Nemělo by však jít o trvalý dopad na paměť, ale pouze o potřebnou dobu nástupu a stabilizaci účinku léku.
3. Ano, Trittico se často předepisuje na delší dobu, a pokud pomáhá a nezpůsobuje dlouhodobě výrazné vedlejší účinky, není důvod se ničeho obávat.
Doufám, že vám moje odpověď dává smysl. Potřebujte-li se zeptat na cokoli dalšího, neváhejte.
S pozdravem,
Gabriela Minařík