léky na nádor a MDMA či kokain
TenJehožJménoSiNezapamatuješ
Ahoj.
Mám kamarádku, se kterou jsme si za týden chtěli vzít MDMA. Oba jsme to již několikrát měli.
Ale ona teď něčím prochází a neche mi úplně říct o co jde. Má asi nějaký nádor a něco na to bere. Chtěl bych se zeptat, jeslti nějaké takové léky nemohou nějak špatně působit navzájem buď s MDMA nebo s kokainem. Já vím, že to je těžké, když nevím, o jaké léky opřesně jde.
Ale předpokládám, že by to případně mělo zatížit játra a nedojít k něčemu jako je třeba serotoninový syndrom. Případně samozřejmě, aby to játra neohrožovalo natolik, aby mohlo dojít k selhání.
Prej si je ten den nevezme,ale to by nemuselo stačit.
Díky

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji za dotaz. Je skvělé, že situaci řešíte předem, zajímáte se a je vidět, že Vám na kamarádce záleží.
Největší problém je v tom, že není jasné, o jaký lék se jedná, v jakém je kamarádka zdravotním stavu ani jak se vlastně cítí.
Pokud má podezření na nádor nebo jiné onemocnění, je možné, že užívá léky, které se mohou s MDMA nebo kokainem navzájem nebezpečně ovlivnit - například zhoršit funkci jater, srdce nebo ovlivnit hladinu serotoninu. Kombinace MDMA s některými běžně užívanými léky (např. antidepresivy, kortikoidy, imunosupresivy nebo cytostatiky) může vést k serotoninovému syndromu, přetížení jater nebo srdce, nebo k nečekaným změnám nálady a vědomí. A i když kamarádka říká, že si lék ten den nevezme, u mnoha přípravků to nestačí - některé se v těle drží dny až týdny.
V situaci, kdy je člověk nemocný a necítí se dobře, nemusí být vůbec bezpečné vystavovat tělo dalšímu stresu. Je možné, že její organismus teď potřebuje hlavně klid, regeneraci a jistotu. MDMA může výrazně rozhýbat psychiku, a pokud někdo právě prochází něčím náročným, účinek může být silnější - nebo zcela jiný, než člověk čeká. Jsou lidé, kteří si vůbec neumí představit, že by látku jako MDMA nebo kokain užili v době, kdy se necítí psychicky ani fyzicky stabilní - právě kvůli strachu z propadu.
Nejbezpečnější řešení je tedy užití odložit nebo ho vůbec neplánovat - minimálně dokud nebude jasno, co se týče léků, zdravotního stavu kamarádky a také jejího vlastního rozhodnutí.
Umím si představit, že ve chvíli, kdy se člověk dozví vážnou diagnózu, může mít tendenci se od reality odpoutat - třeba i skrze látku, která slibuje intenzivní úlevu. Ale stejně tak si umím představit, že by kamarádka mohla víc než cokoli jiného ocenit někoho, kdo s ní zůstane, vyslechne ji, dá jí prostor říct, co cítí, a bude tu i tehdy, kdy věci nejsou růžové. Nemusí to být jednoduché - ale právě to může mít reálný dopad na to, jak se bude cítit dál. A může to i výrazně posílit vaše přátelství.
S přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.