Toxická psychóza?
Kristyna
Dobry den,
užívám 11 let intravenózně pervitin. Před 9-ti lety jsem užívala nějaké krystaly, které podle mě úplně nebyly pervitin. Vznikla na nich fyzická závislost, že jsem nebyla schopna udržet se na nohou, pokud jsem si alespoň každé 3 dny neslehla. I ten nájezd byl intenzivnější, takže jsem užívala i přes to, že jsem nikdy předtím takové krystaly jako pervitin neviděla. Každopádně proč to píšu - po nějakém čase užívání se začali v různých místech objevovat a vylučovat z pod kůže bílé krystalky (hydroxid sodný? To mě hned napadlo a popravdě jsem jednou injekčně užila skoro cistyho krtka). Dále se po koupely začala objevovat šedá pěna a po poškrábání se podél žil uvolňuji černé žmolky. Vždycky ta místa kopírují žílu. Tak jestli je to usazené na žíle nebo v žíle nebo ty žmolky jsou spálená žila? Dříve ty bílé krystalky pálily a bylo těžké je z místa odstranit, takže i dost bolestivé, časem přestaly chemicky reagovat. No a teď asi nejpravděpodobnější teorie - mam toxickou psychózu, v tom případě potřebuju odpověď - jak je možný, ze tyhle krystalky vidím i v době, kdy třeba pul roku abstinuju? A pokud je to psychóza, jaktoze druhej den všude po zemi jsou černý žmolky? Fetaci mi řekli, když jsem se ptala co to je, že je to psychóza. Mne přijde divny, ze neznám někoho se stejným problémem, ale stejne divny je, ze mam 9 let toxickou psychózu se stále stejnou halucinací, ktera postupně se vyvíjí a plně ji věřím. To mi prijde hodně divny. Vzhledem k tomu, ze se kvuli tomu straním lidem, přijdu si jak špína, bych rada věděla jestli se mi to doopravdy deje.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Kristyno,
a díky za dotaz a za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Takhle na dálku mohu jen těžko posoudit, co se skutečně děje. Ale plně věřím tomu, že věci, které popisujete, opravdu prožíváte, a dokonce se domnívám, že jsou do určité míry založené na skutečnostni. Nicméně celkově působí nereálným dojmem.
Podle popisu by mohlo jít o toxickou psychozu, tak jak sama navrhujete, kdy mozek zpracovává informace jinak. Halucinace, které tak vznikají, mohou přetrvávat i v době abstinence. Nejasná hranice mezi realitou a halucinací, kterou vnímáte jako skutečnou, bývá velmi zatěžující a komplikuje lidem, které tímto stavem trpí, vyhledání pomoci. Ráda bych znovu zdůraznila, že halucinace si člověk sám nevymýšlí, ale zažívá je jako skutečné ... a jeho prožitek si tak zaslouží vyslechnout.
Vypadá to, že se sama snažíte věcem porozumět, a to je velký krok, ve kterém bych vás ráda podpořila. Nejste jediná, kdo něco takového prožívá. A rozumím tomu, že je těžké hledat pomoc v situaci, kdy se straníte lidí, připadáte si jako špína a jste na vše sama. Chci vás proto podpořit v tom, abyste našla odvahu, a obrátila se na odbornou pomoc - může jít o streetworkera, nebo pracovníka kontaktního centra, kterému se svěříte s tím, co prožíváte. Máte-li psychiatra, nebo pokud víte, kde hledat adiktologickou ambulanci, pokuste se objednat (a nebo poproste teréňáky o pomoc se zavoláním). V tak těžké situaci si zasloužíte veškerou pomoc a podporu, ale bez vaší odvahy se to neobejde.
Pokud byste se chtěla ozvat, napište. Pokud byste potřbeovala kontakty na nízkoprahová zařízení nebo terénní programy v okolí, dejte vědět, která větší města jsou vám dobře dostupná. Nemusíte na to být sama.
S pozdravem a přáním odvahy zjistit, co se děje,
Gabriela Minařík.