Úzkost či atak vyvolaná pervitinem.
Najkulyyy12
Zdravím, už rok pouze na techno akce, cca 1x za dva měsíce, požívám velmi drobné množství pervitinu. Poslední 3 užití vyvovali hyperventilaci, předposledni a poslední užití vyvolala úzkost, či panická ataka. Dá se tomu nějak zabránit? A čím to je?
Když jsem mimo akce čistá tak se mi to nikdy nestalo. Mám potvrzeno, že fyzicky jsem v pořádku.
Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Najkulyyy,
děkuji za Váš dotaz.
To, co popisujete, není nijak neobvyklé. Lidé mají s pervitinem i jinými stimulanty podobné zkušenosti. Hyperventilace, pocity nabuzení, energie, někdy ale také až přetlaku, navazující pocity úzkosti a paniky jsou něco, co patří mezi klasické účinky.
To, jak proběhne konkrétní intoxikace, se odvíjí od řady faktorů - mimo jiné i o od vnitřního nastavení, očekávání a celkového rozpoložení uživatele. Pokud během užití projdete nepříjemným zážitkem, může se stát, že se při dalších užitích tento zážitek zopakuje - někdy právě proto, že se ho obáváte. Svými obavami si pak člověk může nevědomky „přivolat" úzkost právě tím, že ji nechce znovu zažít. Ocitá se tak v začarovaném kruhu, ze které se někdy jen velmi těžko vystupuje.
Kromě psychického nastavení mohou mít na průběh intoxikace vliv i další proměnné - společnost, nálada, hudba, prostředí, vaše aktuální životní situace (pracovní, studijní, partnerská, rodinná), aktuální zdravotní a tělesný stav, únava, hydratace, sklony k úzkostem nebo jiným potížím. A samozřejmě samotná látka - její kvalita, složení, dávkování, frekvence užívání, dokrmování během párty, nebo i kombinace s dalšími látkami (včetně alkoholu, energydrinků, marihuany nebo třeba léků). Pervitin sám o sobě není látka s jistým složením - na trhu se pohybují různé věci s různými příměsemi, i proto je jen obtížné odhadovat, co přesně vám nedělá dobře a co je skutečná příčina.
Můžete zkusit sledovat, za jakých podmínek se vám tyto stavy ne/dějí. Připravit se dopředu - mít u sebe někoho, kdo vás případným nepříjemným zážitkem bezpečně provede, vědět, kam se můžete uchýlit v případě, že vám nebude dobře, mít svou chill out zónu. Můžete si pro klid nechat zkontrolovat zdravotní stav lékařem. A nebo si možná řeknete, že je to signál, že by bylo dobré dát si na pár měsíců pauzu a dopřát psychice čas na zotavení.
Rozumím tomu, že v určité společnosti může působit, že užít jednou za čas pervitin na technopárty „není nic strašného". Ale každý jsme jinak citlivý - a pro vás to jednoduše může být už moc. Co se tedy o sebe zkusit postarat tak, abyste byla vy sama v pohodě? Vy jste v tom přeci nakonec ta nejdůležitější, nebo?
Přeji Vám, ať se podobným nepříjemným zážitkům dokážete v budoucnu vyhnout. A pokud byste o tom chtěla mluvit víc, nebo hledat jiné možnosti pomoci a podpory, ozvěte se.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.