Poprosím o váš názor
Aleš
Dobrý den, poprosím o váš názor. Byl jsem u lékaře psychiatra protože jsem závislý na pervitinu.
Ve stručnosti: Bylo mi řečeno, že dosud není znám žádný spolehlivý způsob léčby. Naordinovat mi prý může pouze slova "musíte vydržet abstinovat". Ani detox, který bych musel absolvovat nezahrnuje žádné podpůrné medikace pro překonání počátečních stavů. Jako by toho nebylo dost navíc bych musel počkat než přijdu na řadu s odhadem 2 až 3 měsíce. Do té doby mi nemůže pomoci.
Když jsem byl na odchodu ještě lékař dodal, že kdybych byl závislý na opiátech například heroin pak lze nějakou podpůrnou meditaci předepsat a počáteční stavy abstinence lépe překonat. Terapie s medikaci a silnou vůli by mi dala šanci na úspěch.
Moje otázka zní: je tohle selhání lékaře nebo jde o dobře míněnou radu jak se ze závislosti vypořádat když léčba v případě pervitinu neexistuje?
Je lékař natolik duchapřítomný a dochází mu, že pouze slova k mé léčbě stačit nebudou a v případě opiátů přece jen šance mám?
Podle výroční zprávy z roku 2022, kterou jsem našel na internetu je procento vyléčených na pervitinu tak nízké, že šance na úspěch se rovná při dlouhodobém užívání téměř nule.
Oproti tomu procento vyléčení na opiátech je o poznání vyšší.
Děkuji za vaší upřímnou odpověď Aleš

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Aleši,
chápu, že jste šel k psychiatrovi s očekáváním konkrétní pomoci, možná i s nadějí na nasazení medikace. Místo toho jste odcházel zklamaný a s pocitem, že vás lékař odbyl.
Rozumím tomu. Přesto je nutné říct, že měl v řadě ohledů lékař pravdu. Neexistuje medikace, která by člověka zbavila závislosti na pervitinu. Léky se užívají k řešení stavů, které vysazení doprovázejí, nebo jsou důvodem k "sebemedikaci" drogou - tedy k řešení depresí, úzkostí, nespavosti, cravingu - často jde o antidepresiva, jejichž účinek nastupuje několik týdnů.
Léky s okamžitým efektem (např. benzodiazepiny) se nasazují výjimečně a krátkodobě, zpravidla jen v akutní krizi, protože s sebou nesou vysoké riziko závislosti.
Srovnání s heroinem není přesné. Tam se řeší silné tělesné abstinenční příznaky. U pervitinu se vysazení projevuje spíš na psychické rovině - únavou, prázdnotou, neklidem, depresí. Léčba pak stojí hlavně na terapii, režimu a případně i na podpůrné medikaci.
Začátky abstinence nejsou snadné. Ale pokud napíšete, odkud jste, nemusel byste na to být sám. Mohla bych vám dohledat kontakty, kam byste mohl obrátit a mluvit o tom, jak vysazení zvládnout - krok po kroku, a s pomocí.
S pozdravem a přáním hodně sil, odvahy a trpělivosti,
Gabriela Minařík.