co dělat když dítě užívá drogy
Máma
Dobrý den, prosím o radu. Muj syn užívá už nějakou dobu pervitin. Je mu teď 21. Začal na učilišti a školu nedodělal.V 19 se odstěhoval do Holandska kde se závislost estě prohloubila. Nasekal plno dluhů. Po roce se vrátil domů. Vyřídily jsme oddlužení které teď splácí a do práce přes pár výpadků chodí. V drogách ovšem pokračuje i když méně. Chce údajně skončit,ale ty lidi ze staré party opět sám vyhledává. Byli jsme v adiktologické pořádně,kde i chvilku docházel.Bylo nám řečeno ať jsme v případě neúspěchu syna připraveni vyhodit ho z domu.To nás teď čeká protože se zase nevrátil domů a těch lží okolo. Jako matka jsem úplně v háji. Vyčítám si kde jsem udělala chybu a nevím co mám dělat. Měl už plno šancí i nabídek pomoci.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
a díky za dotaz.
Z Vašich slov je cítit vyčerpání, bolest i velká touha synovi pomoct. A už to, co všechno jste pro něj udělali - oddlužení, podpora, možnost návratu, snaha o nastavení pravidel, docházení do poradny - je víc, než zvládne většina. I tak vnímáte, že se situace nelepší a cítíte se bezmocně, protože konečné rozhodnutí o změně je vždy na samotném člověku, tedy na vašem synovi a né na vás.
To, co se děje - že syn na jednu stranu říká, že chce přestat, ale přitom znovu vyhledává staré prostředí, je běžné. Děje se to často ve chvílích, kdy si uživatel začíná problém uvědomovat, ale zároveň ještě není rozhodnutý pro změnu. Ukazuje se, že slova nestačí. Syn lže a nerespektuje domluvy. A jedna z cest, jak mu pomoct uvědomit si to, je nastavení hranic a pravidel. Jaká pravidla nastavíte - a co se stane, když je nebude dodržovat - je na vás.Vyhazov z domova bývá krajní krok - nejde o trest, ale o důsledek opakovaného porušování pravidel a rozhodnutí ochránit sebe (a svého partnera, rodinu), před následky synova užívání. Krok, který je těžký, ale někdy skutečně nevyhnutelný. Rodiče se v takových chvílích cítí nejistě, provinile a často i bezradně, pochybují o sobě, moc touží po změně a chytají se náznaků změny jen proto, aby nemuseli udělat to, co je nevyhnutelné. Proto by bylo fajn nebýt na tohle sama. I Vy si zasloužíte pomoc a podporu - máte možnost obrátit se znovu na poradnu. V Praze bych vám nabídla i možnost potkat se s dalšími rodiči v podobné situaci (nabízíme skupiny pro rodiče). Dávalo by vám něco takového smysl? Nebo máte Prahu mimo dosah a chcete kontatky v nejbližším okolí? Pokud ano, napište, jaká města máte v dosahu.
S pozdravem a přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.