M
Dobry den, rad by som sa spytal na spojitost medzi biologicky polcasom a vznikom abstinencnych priznakov. Ked napriklad uzijem latku A, ktora ma biologicky polcas 1 hodinu, tak by sa mi mali prejavit za ako dlho abstinencne priznaky? Je to pri kazdej latke+ davke a dlzke trvania uzivania individualne?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji za váš dotaz - je znát, že nad vysazováním přemýšlíte, a to je dobře.
Zolpidem má potenciál vzniku závislosti, a proto se jeho dlouhodobé užívání obecně nedoporučuje - ale v praxi k němu často dochází, zvlášť pokud přináší úlevu. Jde o lék, který má skutečně relativně krátký eliminační poločas (cca 2,4 hodiny), i relativně krátkou dobu účinku (kolem 6 hodin). Při dlouhodobém užívání - zvlášť po dobu pěti let - se mohou abstinenční příznaky objevit i mezi dvěma podáními léků a s vysazením může být spojen rebound fenomén (tj. návrat nespavosti, úzkosti, vnitřního neklidu). Zde ale nemluvíme jen o „abstinenčních příznacích", ale často se tím znovu hlásí ke slovu potíže, kvůli kterým byl lék původně nasazen.
Váš současný krok - snížení na 10 mg - je skvělý a dává smysl pokračovat ve vysazování pomalu a postupně. Přesný postup by bylo dobré konzultovat s ošetřujícím lékařem. Náhlé vysazení by mohlo být zbytečně rizikové, mohly by se vrátit původní potíže a podkopat vaši motivaci pokračovat dál. V některých případech může pomoci i krátkodobé přechodné nasazení jiných léků, ale obecně je základ konzultovat situaci s psychiatrem, nebo lékařem, který zná vás a vaši historii. Nejen kvůli dávkování, ale hlavně kvůli tomu, co dělat, pokud se obtíže vrátí.
Zolpidem jste nebral náhodou - je důležité nezůstat s tím sám a ideálně paralelně řešit i to, co bylo pod nespavostí či napětím schované. Dobrá spánková hygiena, pravidelný režim, pohyb jsou základ. Obrovskou pomocí bývá duševní podpora a psychoterapie. Uvažujete o něčem takovém? Víte kde pomoc hledat?
Držím Vám palce a přeji trpělivost i víru, že to jde zvládnout - pomalu, ale jistě. S přešlapy se počítá, jen to nevzdat.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.