Tinnitus po užití amfetaminu
Erik
Dobrý den,
už jsou to 3 měsíce, co jsem užil 3 čáry amfetaminu. Bylo mi řečeno, že jde o speed, ale myslím si, že to nebyl. Nesmírně toho lituji. Po užití jsem 28 hodin nespal. Po odeznění účinků jsem týden trpěl závratěmi a viděl jsem rozmazaně. Navštívil jsem očního lékaře, ale vše bylo v pořádku.
Po týdnu závratě a rozmazané vidění odezněly, ale stále mi píská v uších. Absolvoval jsem vyšetření na ORL, MRI i cévní, vše bylo v pořádku. V červnu jsem objednán na neurologii, ale myslím si, že i tam bude vše v pořádku.
Pískání v uších mi během těch tří měsíců částečně odeznívá – není tak silné jako na začátku. Poslední tři týdny však mám pocit, že se to už dál nezlepšuje, jako by se odeznívání zastavilo.
Chtěl bych vědět, zda s tím máte nějakou zkušenost. Odezní pískání časem úplně ?
Doufám, že tinnitus odezní úplně a konečně uslyším klid. Tento poslední měsíc mě to psychicky velmi trápí, první dva měsíce byly v pořádku, až teď to na mě dolehlo. Bojím se, že mi tinnitus zůstane na celý život. Nejsem na tom psychicky dobře a nevím, jestli je to následek užití amfetaminu, nebo jen můj strach z toho, že jsem si v mladém věku zničil zdraví.
Předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji, že jste napsal. Rozumím tomu, že je těžké mluvit o něčem, co vás trápí třeba i proto, že se cítíte provinile, že si za to můžete sám. A ráda bych vás podpořila v tom, že právě sdílení, může v takových případech přinést velkou úlevu. Všichni děláme chyby. A je dobře, že jste se rozhodl napsat a svěřit se. Nejste první ani poslední, komu se něco takového stalo. Takže díky za odvahu, věřím, že to nebylo snadné.
Po jednorázovém užití větší dávky amfetaminu (nebo látky s podobným účinkem) se skutečně mohou objevit nepříjemné tělesné i psychické reakce - někdy krátkodobé, jindy přetrvávající. Tinnitus (pískání v uších) může být následkem přetížení nervového systému, vysokého tlaku, stresu nebo kombinace více vlivů. Většinou časem sám odezní - a to se u vás už z části stalo. Někdy se ale zlepšení zpomalí nebo na čas zcela zastaví. A bohužel nelze s jistotou říct, zda někdy odezní úplně.
Důležitou roli hraje psychika - úzkost, stres nebo zacyklení na vnímání tinnitu ho mohou zhoršovat. Tím neříkám, že si ho sám „vsugerováváte" - ale že tělo a mysl jsou propojené, a když se člověk bojí, nebo se na nějaký stav zaměřuje, pocitově se může zdát horší. I to může být důvod, proč se právě teď, po třech měsících, cítíte psychicky hůř.
Z mojí zkušenosti by mohlo pomoci mít někoho, s kým můžete otevřeně, bez obav z obviňování a odsuzování mluvit. Sdílet strach, výčitky, pocity viny i to, jak vás to celé ovlivňuje. Není nutné trpět a zůstávat v tom sám. Krátkodobá psychologická podpora nebo krizová intervence může pomoct zmírnit napětí - a tím se často zlepší i tělesné vnímání.
Nikdo z nás neví jistě, co bude - ale to neznamená, že se nedá nic dělat. I kdyby tinnitus částečně přetrvával, neznamená to, že s ním nelze žít dál. Lidé často zjistí, že potíže ustoupí do pozadí, přestanou být tak intenzivně prožívané - zvlášť pokud se člověk cítí lépe psychicky a má kolem sebe podporu.
Kdyby vám něco takového dávalo smysl, napište, která větší města máte dobře dostupná, pokusila bych se zprostředkovat kontakty na odborníky - terapeuty a poradenské pracovníky - se kterými byste mohl mluvit otevřeně. Příípadně můžete hledat kontakty sám například na www.czap.cz nebo na www.terapie.cz.
Držím palce, a přeji vám odvahu říct si o pomoc a svěřit se.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.