opakované neovladatelne rizikové chování při nitrožilní aplikaci
Andrea
Jsem narkoman už pár let, a teprve v poslednim roce jsem poznala, co to je bejt závislá na buchne. Teď jsem si skoro jistá, že u me už není primární látka, kterou si prostřednictvím buchny do těla posílám, nýbrž nástroj a proces aplikace samotný. Už nějakou dobu jsem pernikář, a když mám, dostávám se pravidelně do stavu, který jsou jednoznačně nebezpečný a v týhle patologický oblasti ještě dalším levlem patologie..možná jsou to jednoduše řečeno psychotický stavy .a já potřebuju radu, jak jim začít při aplikaci předcházet, jak je stopnout..jde o to, že jakmile se mi např. nepodari dojet rozpuštěnou dávku, kterou si připravím (uteče mi např. ke konci už žila, to zná asi každej, kdo si aplikuje nitrožilně, takže mi tam prostě trošku zbyde, ale už je to s krví, která se pochopitelně rychle začíná srážet atd), rozjede se nekonečna spirála "recyklování": filtrování, ředění a snahy znova a znova to maly množství dojet, a zpravidla se mi to nepodaří na poprvé, a většinou ani po 10. zbytečným , určitě už ne potřebným vpichu. Dopadá to pokaždý stejně: rozbolavely ruce, zbytečně predcasne poškozené žíly, vpichy na místech, do kterých bych s chladnou hlavou rozhodně nesla a navíc pokaždé tou jehlou, kterou jsem udělala první, nebo druhý. Dokážete mi v tomhle poskytnout nějaké rady? Potřebuji najít způsob, jak se vyhnout tomu, aby mě to premahalo. Vím, jak nebezpečné to je a proč. Díky

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Andreo,
a děkuju, že píšete takhle otevřeně. Z toho, co čtu, vnímám, že si dobře uvědomujete, že sama sobě ubližujete. I pro vás, jako zkušenou a víceletou uživatelku drog, už to začíná být nepřijatelné.
V tuhle chvíli mám jen velmi málo informací o tom, jak přesně si drogu připravujete a jak ji aplikujete. Neznám podrobněji váš zdravotní ani psychický stav. Netuším, co vám při aplikace dělá největší potíže, ani jaké máte možnosti pro zlepšení. Věřím, že by bylo možné probrat celá proces krok za krokem s pracovníkem kontaktního centra nebo streetworkem. Ti vědí, jak by měl bezpečný proces aplikace vypadat, dokáží s vámi hledat drobná zlepšení, bezpečnější místa, a doporučit vám, jak se o sebe a svoje žíly starat tak, abyste jim pomohla s regenerací. Je jasné, že nejlepší je neužívat, ale v situaci, jako je ta vaše, se držíme zásad harm reduction - jde nám tedy o snižování rizik, né o moralizování, poučování a posuzování. V konečném důsledku jste to totiž nakonec jen vy, jde o vás a vaše rozhodnutí - chvíle, kdy si řeknete, že vaše tělo a vaše žíly mají větší hodnotu než touha „dojet" dávku za každou cenu, závisí jen na vás. Možná právě tím, že o sebe začnete víc pečovat, bude i další aplikace snazší a bezpečnější.
Zdraví, odvahu, odhodlání a pevnou vůli přeje,
Gabriela Minařík.