Pervitin
NeznámýPachatel
Dobrý den chci se zeptat. Dnes už každý ví že se nedá sehnat 100% kvalitní a čistý perník. Ne vždy mám ten stejný materiál vždy se mi pod ruce dostane jiný jak konzistencí nebo barvou apod. Četla jsem tu dost jiných dotazů takže jsem si jistá že si do sebe dávám řezaný perník..po kterém jsem normálně nakoplá a zároveň mám potíže jako většina lidí, zvýšený tlak, pocení, špatné vidění, bolest hlavy i motaní a dojezdy jsou dost bolestné. Jsem hodně závislá a vím že občas dealer před tím než mi materiál dá něčím řízne většinou kloubní výživou je to tak promícháné z polovinou pervitinu který taky asi od někoho koupil a třeba taky není čistý..kdo ví prostě když ti ochutnam na jazyk hned je mi jasný že co to je ale prostě je tam i perník a já tu dávku chci a svůj sfetovany stav tak moc že i přes to že to vím si to rozpustím a dám si to..tak právě nechápu to proč mám dva stavy? Nevím jestli rozumíte co tu vysvetluji a na co se ptám. Že když tam je něco jiného k tomu zda to bude účinkovat i tak a nebo tím že je to sekle to bude nějak ovlivňovat účinek pervitinu. Protože jsou dny kdy má první dávka teď nemluvím o té seklé je někdy taková že se mi jakoby zacpou uši cítím kolem sebe takový vak jako když jste pod vodou tak nějak slyším cítím nájezd ale jen se mi zamota hlava, trochu špatně vidím a po 3 min jak kdybych si nic nedala. Spíš mě to jen vynervuje že jsem nedostala ten svůj stav. No a někdy je ten stav prostě nájezd a hned cítím změnu. Hned cítím ten účinek. A je to podotýkám stejný materiál z jednoho sáčku který si pořídím ze si dám po dnu se vyspím najim atd a pak si z něho dám ten zbytek a právě po každé jiný účinek. Ale člověk se prostě nevyzna v materiálu dneska..kolikrát je chuť stejná konzistence a není to perník člověk jak toho za ten čas naochutna na jazyk tolik chutí tak pak nerozpozna tu pravou. Tak mě i celkově zajímá co riskuji tím že když si dám tu sekanici jen protože vím že mezi tím je perník a chci se sfetovat co tím riskuji. Jsem vlastně zdravě závislá když to dělám přesto že vím co do sebe střílim..vím že asi tento dotaz je divný ale kdybych měla rozepisovat můj život s pervitinem tak by ti byl příběh a ne konkrétní otázka na jednu ze sta které mám dalších ale ty napíšu samostatně aby to dávalo smysl. Doufám že jste z můj dotaz nějak pochopily a jsem zvědavá na odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a děkuju vám za otevřenost a důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
Rozumím tomu, že je složité zorientovat se ve zkušenostech, které s užíváním pervitinu máte. Popisujete současnou realitu užívání drog, kdy jsou drogy na černém trhu řezané různými a různě nebezpečnými látkami, není tedy jasné, jaké mají složení, a nelze se spolehnout na jejich účinek. S užíváním takových látek se pochopitelně pojí velká zdravotní rizika, nemluvě o tom, že nemáte jistotu, co vás po užití skutečně čeká.
To, co nakonec na droze zažíváte, se může lišit (a často liší) ne jen podle dodavatele a nařezaných příměsí, ale i podle toho, v jakém stavu drogy užijete, jaké máte s užíváním zkušenosti, jaká jsou vaše očekávání a obavy, jakým způsobem si drogu aplikujete, ale třeba i prostředí a podmínky, za jakých drogu užijete.
Zážitky, které popisujete po užití pervitinu - nájezd a nakopnutí, zvýšený tlak a pocení, spojené s bolestí hlavy, motáním nebo špatným viděním ... nic z toho není u pervitinu neobvyklé, naopak takové věci patří mezi klasické účinky. Pervitin je silně neurotoxický, dlouhodobé užívání vede k změnám na mozku a má vliv na to, jak prožíváte další užití. Dostáváte se tak trochu do začarovaného kruhu. Lidé, kteří prodělali toxickou psychozu, mají tendence k jejímu opakovaní.
V dotazu se nezmiňujete o tom, že byste uvažovala o nějaké změně. Nebudu vás tedy do ničeho takového nutit. Ale zmíním to minimum, co můžete pro sebe a svoje tělo a psychiku udělat: dopřávat si mezi užitím dostatek odpočinku, nasbírat sílu, energii, doplnit živiny a tekutiny, nechat mozek i tělo odpočinout. Pomoci může i to, že budete mít někoho, s kým můžete o všem mluvit. Někoho, komu věříte ... z mého pohledu to může někdo z pracovníků kontaktního centra nebo terénních programů, tedy někdo, kdo neužívá a může vás zvládnout uklidnit v situaci, kdy byste propadala panice. V neposlední řadě je fajn držet se zásad harm reduction - mít stabilního a spolehlivého dodavatele, užívat co nejméně rizikovým způsobem, měnit místa aplikace, dávku filtrovat, najíždět pomalu atd. I to jsou témata, která můžete s kolegy z kontaktního centra nebo terénních programů probrat. Co si o tom myslíte?
S pozdravem a přáním klidného nového roku,
Gabriela Minařík.