Co dělat při...
Lazio
Dobrý den. Rád bych se zeptal na sex s člověkem užívajícím drogy.
Líbí se mi kamarádka, opravdu hodně. Ale přiznala se mi, že na něčem jede. Ptal jsem se jí, jestli si něco píchá, ale prý "jen" šňupe. Dostal jsem strach, ale chtíč a přitažlivost jsou bohužel větší a silnější. Vím, že bez kondomu to nepůjde, ale rád bych věděl, jestli hrozí i nějaký jiný problém. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji za váš dotaz a otevřenost, se kterou situaci popisujete. Je dobře, že přemýšlíte o rizicích, se kterými se situace pojí.
Sám zmiňujete potřebu užít při sexuálním styku kondom. A tato ochrana je skutečně na místě, přenos některých infekcí je možný i při sdílení náčiní na šňupání. Zároveň se lidé po užití drog častěji chovají nezodpovědně, nebo rizikověji (podobně jako když se opijete).
V tuto chvíli mluvíte o kamarádství, znám případy, kdy se neuživatel do uživatele zamiluje. Má to v sobě jistou dávku melancholie a romantiky, touhy být pro někoho tím, kdo ho zachrání a pomůže mu, nebo prožívat intenzivní vztah s někým, kdo se chová sebedestruktivně. Vztah s osobou užívající drogy bývá emočně velmi náročný. Droga se snadno stane něčím, co řídí ne jen život vaší kamarádky, ale i váš. V neposlední řadě se s užíváním drog pojí i řada trestně-právních problémů - užívání drog u nás sice trestné není, ale jejich držení a distribuce ano. Pokud kamarádka užívá, je jasné, že se do určité míry na tomto obchodu podílí.
Pokud by potřebovala pomoc kamarádka, může se objednat na tzn. poradenství - a to v kontaktních nebo adiktologických centrech. Pokud byste si o situaci potřeboval promluvit, můžete se na ně obrátit i vy sám. Mohl byste tam otevřeně mluvit o svých obavách a v situaci se lépe zorientovat a sám pro sebe si stanovit hranice, za které byste jít nechtěl (společné užití, finanční podpora, telefonický kontakt v nočních hodinách nebo i jiné hranice?).
Možná by také nebylo od věci si s kamarádkou na tohle téma promluvit. Otevřeně a upřímně, tak jako píšete sem k nám do poradny. Slyšet, jak o ni a případném kontaktu/vztahu s ní uvažujete, by pro ni mohla být cenná zpětná vazba.
Snad tedy alespoň takto.
Budu ráda, když se ozvete, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem a přáním hezkého dne,
Gabriela Minařík.