Vydírání
Hrnek
Dobrý den. Můj dospělý syn je dlouhá léta drogově závislý. S menšímy výkyvy se ke mně doposud choval slušně. Momentálně mi z vězení volal a opravdu zle vyhrožoval, ať mu pošlu peníze, nebo..... Chci mu pomoct, ale zároveň nechci tolerovat toto chování. Poradíte prosím, jak se zachovat?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji vám za dotaz.
Píšete, že je syn ve výkonu vazby nebo trestu a v nedávné době vám telefonoval a vyhrožoval, protože potřebuje peníze. Máte pocit, že takhle neslušný k vám dřív nebyl. Teď byste mu na jednu stranu ráda pomohla, ale také nechcete podobné chování tolerovat. Předpokládám, že právě proto píšete. A já bych vás ráda v tomto postoji podpořila!
Nikomu nepomůže, pokud se necháte manipulovat - vy sama se nebudete cítit dobře, protože o vyhrožování a manipulaci ze strany syna víte; váš syn si je v lepším případě svého chování vědom a bude mít mít šanci svoje chování omluvit a požádat vás slušně o prominutí; pokud si ho neuvědomuje, mohlo by mu právě vaše odmlčení nebo jasné pojmenování toho, jak se teď cítíte s pochopením pomoct a dát mu velmi důležitou zpětnou vazbu. Pro vás by mohlo být užitečné připravit si větu, kterou synovi řeknete, až zavolá - vrátit se k tomu, co se stalo a říct, že takové chování je pro vás nepřípustné, bude-li znovu vyhrožovat, můžete také zavěsit, není v pořádku nechat si vyhrožovat a syn by to měl vědět.
Nicméně konečné rozhodnutí, jak se zachováte, je na vás. Umím si představit, že synovi nedáte ani korunu, dokud si nějak nezařídí, aby nezavolal znovu, neomluví se a nepožádá slušně. A ani tak mu nic posílat nemusíte. Umím si představit, že ho nepodpoříte finančně vůbec - vaše povinnost to rozhodně není. Je ve vězení, základní potřeby má zajištěné. Do situace, ve které je, se dostal vlastním přičiněním. Můžete ho navštívit, ale nemusíte ani to. Umím si představit, že synovi peníze pošlete třeba proto, abyste mohla v klidu spát a nemusela myslet na to, že něco potřebujete, a zpětně se k hovoru vrátíte. Umím si představit i to, že budete dělat, jako kdyby se nic nestalo. Zároveň bych se pak trochu obávala, že tím synovo chování schvalujete, říkáte mu, že pokud vyhrožovat bude, možná se proti tomu ozvete, ale nakonec mu vyhovíte.
V tuhle chvíli je syn ve vězení, nemůže vás reálně ohrozit. O své situaci může přemýšlet. Je to on, kdo potřebuje pomoc a podporu. To minimum, co může dělat, je chovat se k vám slušně jako dosud. A ano, umím si představit situaci, že je skutečně velmi zoufalý a mohl mít vztek... přesto mu to nedává právo vám vyhrožovat.
Jste to vy, kdo k nám píše. Ráda bych podpořila vás, abyste si dokázala nastavit a ohlídat svoje hranice tak, abyste se cítila pokud možno dobře sama se sebou. Aby synova závislost a synovy problémy nebyly to hlavní, co řídí váš život. Abyste si dokázala užít hezký den a čas. Kdybyste byla z Prahy, nabídla bych vám možnost navštívit naši Poradnu pro rodinu, kde pracujeme s rodiči v podobné situaci, jako je ta vaše. Nabízíme jim i skupinové setkání, kde mohou svoje zážitky a pocity v bezpečí a beze strachu ze soudů okolí sdílet. Pokud by vám něco takového dávalo smysl, ozvěte se (napište, jaká velká města máte dobře dostupná), poslala bych vám kontakt na zařízení, které máte v blízkosti. Služby podobných zařízení jsou poskytovány diskrétně a ve většině případů i zcela zdarma. Co vy na to, dávalo by vám něco takového smysl?
Ať už se rozhodnete jakkoli, budu ráda, když se ozvete, jak se situace vyvíjí.
S přáním klidných svátků,
Gabriela Minařík.