Alkohol
Pavel
Dobrý den, každé odpoledne mě začnou přepadávat myšlenky, že mne vyhodí z práce, že jsem něco špatně udělal, řekl apod. ačkoliv k tomu není žádný důvod. Vypiji 1,5 až 2 piva a myšlenky jsou rázem pryč. Víc nevypiju, protože mě rázem přestane alkohol chutnat a to až tak, že kdybych pokračoval dál, bylo by to "násilné". První dotaz je: Jde v tomto případě o abstinenční příznak? Je možné mít abstinenční příznaky při takto malé dávce alkoholu? Takto málo už piji víc jak 2 roky. Dříve jsem pil více a vždy večer 4 až 6 piv. Druhý dotaz je, čím může být to, že mám chuť na alkohol a po tak malé konzumaci okamžitě na něj přestanu mít chuť a dá se říct až odpor? Vůbec nevím jak si svůj stav vysvětlit. Rád bych se alkoholu zbavil úplně, ale pro zmíněné stavy se mi to bohužel nedaří. Rád bych se cítil po celý den dobře bez alkoholu a ne jen do odpoledne. Jsem si jist, že kdybych netrpěl na zmíněné stavy, alkohol vůbec nepotřebuji. V podstatě se ním jen snažím dostat do "normálu", jinak mi nic neříká. Je mi 43 let, beru antidepresiva Venaflaxin 225 mg a Prosulpin 50 mg. Předem Vám moc děkuji za radu. Pavel

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Pavle,
děkujeme za dotaz. To, co popisujete, nejsou abstinenční příznaky. Abstinenční příznaky jsou stavy při odvykání od dané látky. Většinou se projevují negativními somatickými příznaky, např. třes, neklid, zvracení, pocení apod. To, co Vy prožíváte jsou úzkostné stavy a díky alkoholu se Vám daří je alespoň na chvíli potlačit. To, že se nerozpíjíte dále je dobré, ale sám zřejmě vnímáte, že ideální řešení to není. Při obdobném užívání alkoholu delší dobu si naopak vytváříte závislost na alkoholu, fixujete si snadné a včasné řešení svých úzkostných stavů, což však nená dlouhodobě udržitelné a ve výsledku se alkohol obrátí proti Vám. Píšete o medikaci , kterou užíváte a zřejmě jste se již své obtíže konzultoval s psychiatrem. Doporučuji se obrátit se na něho opětovně a buďte s ním v pravidelnějším kontaktu. Je možné, že Vám medikaci pozmění. Ideální by pak bylo, přidat k tomu i psychoterapii, kde byste měl možnost s odborníkem hledat příčinu svých stavů a následně i řešení a předcházení těmto nepříjemným situacím. Pokud byste potřeboval něco doplnit, dát odkaz na odbornou pomoc v místě bydliště, ozvěte se nám znovu a pokusíme se Vám dát adekvátní odpověď.
Přeji hezký zbytek roku a odvahu  a naději v dalším roce
HS