Poslední naděje
David
Dobrý den. Před rokem jsem dostal toxickou psychózu. Tři roky na stimulantech. Nebylo to příjemný. Myslel jsem že mě někdo zabije nebo to skončím sám. V léčebně jsem byl tři měsíce. Myslel jsem, že se vyléčím a budu normálně žít. Na jaře mě pustili. Začalo peklo, raději toxickou než tohle. Dostal jsem antidepresiva. Deprese, úzkosti jsem měl celý život ale normálně jsem fungoval. Chodím k psychiatrovi a léky měníme. Léčba se nedaří, můj stav se zhoršuje. V říjnu jsem z úzkosti nebo traumatu nemohl jít do práce. Vyhodili mě. Byl jsem z toho špatnej ale ještě jsem fungoval. Za týden odešla přítelkyně. Měla toho dost, mou závislost a pak ty deprese. Po lécích nemám pocity jako láska a chuť na sex. Byla pro mě vším, nečekal jsem to, byla to poslední kapka, jsem na dně. Nemůžu vstát z postele. Zuby si nevyčistím, nevysprchuju, neuklidím , nenakoupím, nemůžu z bytu. Nedokážu se o sebe postarat. Bez budoucnosti. Nevidím světlo na konci tunelu. Nechci dál žít. Beru rivotril a ant. ale nepomáhá to. Nechci skončit v blázinci znovu. Mám dvě možnosti. Můžu si to jít do sklepa hodit... A druhá koupil jsem si 2g ketaminu. Nastudoval jsem si jak to chodí na klinice. Dávka je 200 mg. To se mi zdá moc. Bojím se 100g. Užívat budu asi jednou týdně, nosem. Nevím co to se mnou udělá. Nechci hned zažít k hole. Pocity jako prožití smrti nebo depersonalizace. Nedokážu si to prědstavit. Jiná možnost není. Snažil jsem se to zvládnout, drogy neberu. Ale nejde to jsem paralyzovaný. Je to hloupí nápad?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Davide,
Z vašeho dotazu je zřejmé, že procházíte skutečně těžkým životním obdobím. Nejde o krátký úsek, a z dotazu je zřejmé, že první úzkosti by bylo možné dohledat řadu let zpátky.
V posledním roce jste však prošel řadou velkých změn a zvratů - zažil jste toxickou psychozu, která vás dovedla do pobytové léčby, kde jste bojoval se svou závislostí a psychozou. Léčbu jste ukončil, ale přišly deprese a úzkosti, které máte celý život. Začal jste chodit k psychiatrovi, užívat léky, vhodnou kombinaci ale stále hledáte. Do dnešního dne vám není dobře a z toho, co říkáte, to vypadá, že jsou chvíle, kdy skutečně vážně uvažujete i o sebevraždě. Popisujete, že nejste schopný fungovat. Přišel jste o práci, přítelkyni, nedokážete se o sebe postarat, není nic, na co byste se v tuhle chvíli do budoucna těšil.
Tohle celé je důvod, proč uvažujete o samoléčbě užíváním ketaminu. Rozhodnutí je na vás ... ale musím zdůraznit, že léčba pomocí ketaminu může být velmi nebezpečná. Ketamin užívaný v klinickém prostředí je dávkován pod lékařským dohledem, aby se snížila rizika, zajistila se bezpečnost a účinnost. Užívání ketaminu mimo tuto kontrolovanou situaci je nebezpečné a s ohledem na vaše úzkosti, úvahy o sebevraždě, ale i zkušenost s toxickou psychozou a závislostmi, bych vám rozhodně podobné experimenty nedoporučila. A pokud se pro to rozhodnete, pak rozhodně né o samotě! A to nemluvím o tom, že užíváte léky, které by mohly s ketaminem interagovat.
V dotazu jste zmínil úvahy o sebevraždě a to, že se vám znovu do léčebny nechce. Vnímám, co píšete, přesto předpokládám, že si sám uvědomujete závažnost situace a tušíte, že jednou z možností, kde najít pomoc, je právě pobytové zařízení, léčebna. Rozumím tomu, že se vám do něčeho takového znovu nechce. Máte za sebou nedávnou zkušenost. Přesto - i v léčebnách jsou různá oddělení a né všechna vypadají jako ta, kde jste byl s toxickou psychozou.
Ráda bych vás podpořila v tom, abyste o svých pocitech a myšlenkách otevřeně mluvil se svým psychiatrem. Možná vám v tuto chvíli hlavně píše léky, ale přesto doufám, že pokud mu o svých pocitech a úvahách řeknete, promyslí s vámi, jaké máte možnosti.
Pokud nekážete nebo nechcete o svých pocitech a následně i možnostech mluvit s psychiatrem, bylo by dobré vyhledat jinou pomoc - na začátek by mohlo jít třeb o krizovou linku, kde byste mohl vše v klidu probrat - ta funguje nonstop a je zdarma 116123. Uvažujete-li o sebevraždě, volejte bez ostychu linky 112 nebo 155.
Léky mohou být dobrá cesta, jak zvládnout deprese a úzkosti, né vždy je to však cesta dostačující.
Ráda bych vás podpořila v tom, abyste si našel někoho, s kým můžete svobodně a otevřeně mluvit.
Nic z toho se pravdpěpodobně nevyřeší ani nezlepší ze dne na den. Je jasné, že je to běh na delší trať. Předpokládám, že i ten samotný fakt, že k nám píšete, znamená, že v sobě máte ještě pořád špetku touhy po životě a odvahu a kuráž hledat řešení. Nevzdávejte se! Na nic z toho nemusíte být sám.
Budu ráda, když se ozvete, jak se situace vyvíjí a znovu opakuji, neváhejte volat krizovou linku 116 123.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.