Dojezd po kokainu
Katt
Dobrý den, před několika dny jsem po asi 5 letech užila kokain. Dříve jsem si občas příležitostně na party nějakou drogu vzala, ať už to byl právě kokain, extáze nebo pervitin. Dost jsem i pila a přestalo mi to dělat dobře. Od té dob se tomu úspěšně vyhýbám. Ale poslední dobou jsem dost ve stresu a tak jsem udělala výjimku. Několik let se léčím s panickými atakami a úzkostmi a beru antidepresiva. Tentokrát účinky snáším extrémně nedobře. Už několik dní se na mě projevují extrémně úzkostlivé stavy, záchvaty paniky a není mi fyzicky dobře. Snažím se být v klidu doma, hodně pít, doplňovat vitaminy. Ale nic nepomáhá, špatně i spím. Muže to být nějaká forma dojezdu? Po kokainu jsem na to nikdy nebyla zvyklá proto mě to překvapuje. Alespoň vím, že se tomu mám dále vyhýbat jako tomu bylo doposud. Předem děkuji za radu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Katt,
a děkuju za dotaz i za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Čtu, že jste už delší dobu neužívala a teď jste se jednorázově vrátila k užití kokainu. Neudělalo vám to ale dobře. Dlouhodobě bojujete s úzkostmi a panickými atakami, zmínila jste užívání antidepresiv. A tentokrát je vám po užití zle ačkoli se o sebe snažíte dobře starat ... jak kdyby se právě paniky a úzkosti zhoršily, špatně spíte, není vám dobře fyzicky.
Efekt užití se často odvíjí i od settu a settingu - tedy okolností a vnitřního nastavení, v jakém drogu užijete, vašeho vlastního očekávání. Né vždy si to sedne. Jsou lidé, kteří zásadně neužívají, pokud jim není dobře. Kdyby to udělali, bude jim hůř. Jsou ale i tací, kteří skrz užití chtějí dosáhnout (a také úspěšně dosahují) lepšího psychického stavu. Nicméně nikdo vám nezaručí, že to příště nebude jinak.
Vypadá to, že pro vás to tentokrát nebyla dobrá kombinace - místo toho, aby se vám s užitím ulevilo a bylo lépe, bojujete několik dní s tím, že je vám spíš hůř. Klasicky po užití následuje propad - tělo vyrovnává narušenou rovnováhu, mluví se o dojezdu. To, co popisujete, s tím může souviset, ale taky nemusí ... může jít i o kombinaci třeba i se začínající virózou, stresem. Je zcela na místě být s užíváním opatrná, protože tu je velké riziko, že se vám užíváním stavy zhorší. Byť naprosto rozumím tomu, že jste chtěla zkusit na chvíli vypnout a nějak ten stres přebít, tak závěr, ke kterému jste došla - že se tomu budete nadále vyhýbat, je z mého pohledu naprosto pochopitelný a na místě. Zároveň mi přijde skvělé, že si uvědomujete stres, který zažíváte. Neuvažovala jste hledat jiné cesty, jak s tím naložit? Myslím teď na terapii a jí podobné cesty. Říká vám to něco?
Budete-li chtít, můžete se kdykoli ozvat znovu.
S přáním hezkých a klidných svátků,
Gabriela Minařík.