Kratom, léky a játra
isabell
Dobrý den, užívám denně na předpis přes 5 léků na psychiku, také leky na epilepsii a vysoký krevní tlak. Mezi ně patří antidepresiva, antipsychotika a stabilizátory nálad... Denně užívám cca 20g kratomu a každý druhý den si dám 1-2 skleničky vína. Dlouho jsem byla závislá na léku concerta, který jsem měla předepsaný na add, ale tu jsem asi před půl rokem nahradila kratomem. Předtím jsem několik let bojovala s tvrdými drogami, ale to už je za mnou. Je mi 19 let a léky takto užívám od 14 let. Myslíte si, že už mohu mít poškozená játra? Jak bych to kdyžtak poznala? Mám se obávat? Mám velké úzkosti z chození k lékařům a chodím jen když opravdu musím nebo na plánované kontroly..
Předem děkuji za odpověď a Váš čas.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den isabell,
děkujeme za dotaz. Ohledně somatického stavu by bylo dobré docházet na preventivní lékařské prohlídky, které by měly zahrnovat i krevní odběry, včetně jaterních testů. Vzhledem i k množství medikace by bylo dobré, aby byly krevní testy dělané častěji, cca 1x ročně. Z výsledku odběrů se dá zhodnotit stav činnosti jater. Dalšími příznaky selhávání jater je zabarvení pokožky či očního bělma do žluta, nechutenství, únava, netypické bolesti břicha. Může být zbarvena moč tmavě. Je to však fáze, kdy už se něco děje.
To, že užíváte léky a navíc do toho zneužíváte další látky, tak svým játrům opravdu nepomáháte. Bylo by fajn, kdybyste začala řešit své užívání alkoholu a kratomu, které může být velmi nebezpečné pro Vás a zbytečně zatěžujete svůj organismus. Jste mladá, tak se zatím Váš organismus s tím lépe popasuje, ale čím budete více stárnout, tak se objeví somatické obtíže a léčba bude zdlouhavá. Řešte to včas, pokud si vážíte svého zdraví.
Držím palce
HS