Hulení a deprese
Roman
Ahoj. Je mi 54 a jsem závislý na marihuaně a na alkoholu. Kouřím 5-6 brček denně, k tomu si dávám 2 piva a 2 Frisca. Trvá to už rok. Chci se toho zbavit, omezuje mě to v práci, kterou vykonávám z domova jako OSVČ, poslední měsíc bych nazval paralýzou, jsem v depresi. Chci z toho ven, myslím, že vím jak na to, znám třístupňovou obranu, semafor, vím proč je potřeba mít čistý dům, byl jsem s tím před deseti lety v Bohnicích, ale nedaří se mi realizace. Poprvé jsem hulil ve třiceti. Když mi bylo 36, stalo se mi něco nepříjemného, od té doby trpím úzkostí, panickými záchvaty a depresí, která mě skolí každý rok 1-2x. Ulevoval jsem si hulením, až z toho vznikla závislost a mám zato, že mi to můj psychický stav zhoršuje.
Alkohol chci také vysadit, ale je to stejné jako s THC.
Letos jsem se 3x pokusil o ukončení hulení, ale nepodařilo se mi to, jsem v situaci, kdy si sám nedokážu pomoci, proto se na vás obracím s prosbou u radu. Psychiatra navštěvuji pravidelně, beru dlouhodobě ATD, terapeutické sezení s psycholožkou jsme s úspěchem ukončili před dvěma měsíci (paní není adiktoložka, tento problém jsem proto řešili pouze okrajově). Byla to návazná léčba po hospitalizaci v Bohnicích s těžkou depresí. Mám za sebou také 3 operace páteře a jednoho ledvinového kamene.
Děti už mám dospělé, bydlím sám v pronájmu, mám roční funkční vztah, moje finanční situace je však neutěšená. Jezdím od jara 3x týdně na kole, hodně mi to pomáhá zbavit se úzkostí a panik, ze závislosti mě to ale nedostává.
Pobytu v léčebně bych se chtěl vyhnout, asi by mi pomohla skupinová terapie, vyhovují mi i sezení s psycholožkou, jen bych potřeboval naskočit co nejdříve a aby úhradu hradila pojišťovna.
Roman

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Romane,
děkuji vám za dotaz. Protože jste k jeho doplnění využil i skrytou poznámku, váš dotaz i odpověď zveřejňujeme skrytě, takže jsou přístupné pouze vám a pracovníkům poradny.
Rozumím tomu, že máte za sebou dlouholetou historii spojenou s užíváním alkoholu a marihuany, prodělal jste několik pobytů v léčebně, ale také několik vážných operací, dlouhodobě užíváte antidepresiva na těžké deprese, zmínil jste také panické ataky a úzkosti. Nedávno jste ukončil terapii u psycholožky. Když si to vše uvědomím, vidím, jak velká to je zátěž, a ráda bych vyzvihla, že i přesto se vám daří udržet si určitou stabilitu - máte dospělé děti, funkční vztah, pracujete jako OSVČ, pravidelně sportujete, a teď hledáte způsob, jak omezit marihuanu.
Přestože mluvíte hlavně o marihuaně, nedá mi to nezmínit užívání alkoholu. Kombinace marihuany s alkoholem může zvyšovat hladiny THC v krvi, což vede k větší intoxikaci. Výzkumy ukazují, že při současném užití alkoholu s marihuanou jsou hladiny THC vyšší, což znamená, že závislost může být komplikovanější, než si člověk uvědomuje.
Co se týče kontrolovaného užívání marihuany, zmínil jste, že byste rád její užívání omezil na příležitostné (například 1-2x měsíčně). Přístup doktora Nešpora, který zmiňujete, odráží tradiční adiktologický názor, že kontrolované užívání u lidí se závislostí je obtížné až nereálné. Zkušenosti z praxe ukazují, že lidé, kteří se pokouší udržet kontrolované užívání, se časem vracejí k větší frekvenci, a jejich závislost se prohlubuje. Navíc marihuana i alkohol mohou v dlouhodobém měřítku zhoršovat váš psychický stav.
Pokud marihuana a alkohol pomáhají zvládat úzkost a panické ataky, je klíčové najít alternativní způsoby, jak s těmito stavy pracovat.
Zvážil jste například mindfulness techniky nebo kognitivně-behaviorální terapii?
Byť sám v dotazu píšete, že byste se pobytu v léčebně rád vyhnul, předpokládám, že sám tušíte, že by vám takový pobyt pomoci mohl ... přeci jen toho máte na svých bedrech naloženo hodně a může být velmi těžké zvládat běžné fungování a k tomu ještě omezovat užívání marihuany. Sám říkáte, že pár pokusů za sebou máte, ale né s valným výsledkem. Přimlouvám se tedy za to, abyste si i tuhle možnost dovolil mít otevřenou a nezavrhoval ji. Není žádná ostuda si v tak komplikované situaci dovolit pobytovou léčbu, kde byste měl čas se sám sobě plně věnovat. A kdo ví, jestli by to nebylo jednou i ve vašich očích to nejlepší, co jste pro sebe udělal.
Pak by mohla být zajímavá i možnost ambulantních programů - od těch s návštěvou jednou týdně až po ty, kdy člověk dochází do programu denně. Možností je samasebou i vámi zmiňovaná skupinová terapie nebo sezení s adiktologem. Taková podpora by vám mohla poskytnout motivaci a nástroje k tomu, abyste mohl postupně vysazovat, nebo si lépe hlídal rizika relapsu.
Správný výběr vhodné pomoci je podle mne zásadní né jen proto, abyste dostal pomoc, která vám bude skutečně užitečná, ale i proto, abyste se zbytečně nevysiloval na pokusech, které nepovedou ke kýženému cíli a jen vás znejistí a riskujete zklamání a ztrátu motivace. Pracovně se takový proces označuje jako matching. Pokud byste se chtěl zaměřit právě na marihuanu a alkohol, pak by stálo za to navštívit svého psychiatra, případně adiktologickou ambulanci a probrat možnosti. Dávalo by vám to smysl?
Pokud byste potřeboval konkrétní kontakty na služby ve vašem okolí, napište, ráda vám poradím. Také by stálo za to se zeptat na možnosti vašeho vlastního psychiatra - krom toho, že vás už nějakou dobu zná, měl by mít také přehled o dostupných službách, i o tom, které jsou hrazené pojišťovnou. V každém případě, čím dříve začnete hledat pomoc, tím lépe, čekací doby jsou i na placené služby v současnosti celkem dlouhé.
S pozdravem a přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.