Pomoc
Petr
Dobrý den obracím se na vás už si s manželkou nevíme rady.Máme syna 45 let je na substituční léčbě (suboxan).Nikdy to s ním nebylo lehké navíc ještě hodně pil.Od silvestra přestal sám od sebe pít,byl šťastný omlouval se nám jak se choval.Jenže od srpna se něco stalo a on začal být velmi agresivní,vulgárně nás neustále napadal,má různé představy že mu vše schováváme atd.Došlo to tak daleko že jsme museli volat policii.Ta ho na 10 dní vykázala z domu.Nyní se situace opakuje syn byl vykázán na 10 dní.Jenže mi víme že mu to nepomůže on vůbec neví co dělá je úplně mimo realitu a potřebuje se jít léčit.Říkáme to policii ti nám řeknou že na to nemají pravomoc jedině jeho lékař.Paní doktorka Greplová ke které jezdí do Brna nám zase tvrdí že to musí udělat policie.Nemůžeme se s ní nijak spojit tak jsem jí psal zprávu ať mu pomůže že se musí jít léčit jinak na ulici nepřežije.Vůbec na to nereaguje až se manželce včera podařilo dovolat a chtěla jí poprosit o pomoc,tak paní doktorka řekla že nám nesmí podávat informace a že když bude odmítat léčbu tak ho vyřadí z evidence.Je to hrozné všem říkáme že potřebuje být pod lékařským dozorem že musí do léčebný a nikdo nám nenaslouchá.Nyní se nám ozvalo nějaké intervenční centrum a nabízí nám pomoc že to vykázán syna můžeme prodloužit až na půl roku.Říkáme jim že potřebujeme zachránit syna že musí do léčebný ale to prý oni nemohou.Takže policie odveze těžce psychicky nemocného udělá s ním výslech a potom ho vyhodí na ulici a on ani neví co se s ním děje.Nyní nevíme co dál.Víme že ve stavu jakém je tu s námi nemůže být protože už mě řekl že by mě nejraději sejmul atd...Víme že to budeme to vykázán prodloužit a taky víme že on to na ulici nepřežije.Přesto že nám tak ublížil víme že si to vůbec neuvědomuje a máme o něj strach.S manželkou už to nezvládám nemůžeme jíst,spát jsme zoufalí co s ním bude.Nyní je v Brně na ulici a zřejmě asi moc neví co se děje.Moc vás tedy prosíme o radu co dál,pomozte nám zachránit život syna. Děkuji vám předem za pochopení,čas i energii kterou tomu budete věnovat.Petr

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Petře,
děkuji vám za otevřenou výpověď o tom, jak náročná je situace, ve které se právě nacházíte. Je zřejmé, že prožíváte obrovský stres a zoufalství z toho, co se děje se synem, a je pochopitelné, že se snažíte najít cestu, jak mu pomoci.
V dotazu píšete, že to se synem nikdy nebylo jednoduché. Prošli jste s ním mnoha těžkostmi a víte, že neexistuje žádné jednoduché a rychlé řešení. Tento rok jste s ním zažili několik lepších měsíců, ale od srpna se jeho stav zhoršil. Stavy, které jste u něj v posledních týdnech zažili, byly tak vážné, že vás donutili kontaktovat policii i jeho ošetřující lékařku. Zároveň jste svědky toho, že se situace nelepší, spíše naopak.
Ráda bych vám v následujících řádcích nabídla pár možností, jak dál postupovat a na co se nyní zaměřit. Doufám, že vám to dodá alespoň trochu sil a naděje.
První a nejdůležitější je nyní vaše bezpečí a psychické zdraví. Vy jste teď prioritou, protože když nebudete v pořádku vy, nemůžete pomoci ani synovi. Je dobře, že jste dokázali v situaci, kdy vás syn ohrožoval, zavolat policii. Je dobře, že se snažíte zajistit jeho déledobější vykázání z bydliště tak, abyste mohli být v bezpečí a alespoň trochu si odpočinout. Doporučuji, abyste také hledali podporu pro sebe. Nést takový úděl a starosti sám, bývá těžké,. V Brně se můžete obrátit například na organizaci Podané ruce, která se dlouhodobě věnuje závislostem a nabízí podporu i rodinám. Kontakty najdete zde. Nebojte se tam zavolat a objednat se. Jejich služby jsou poskytovány zdarma a diskrétně.
Z vašeho dotazu vnímám, že jako potřebnou vnímáte synovu hospitalizaci, protože je mimo realitu a neví, co dělá. V naší zemi je těžké nedobrovolné hospitalizace dosáhnout, pokud dotyčný přímo neohrožuje sebe nebo okolí na životě. To zahrnuje situace, kdy je opravdu fyzicky agresivní nebo hrozí sebepoškozením či sebevraždou. V těchto případech je možné přivolat policii a záchrannou službu, kteří by měli být schopni hospitalizaci zajistit. Někdy je takových pokusů o hospitalizaci několik, protože v situaci, kdy se při příjezdu složek záchranného systému syn začne chovat relativně normálně, přestane být nebezpečný, není možné hospitalizaci zařídit. A ani hospitalizace často není trvalé řešení, protože nedobrovolné hospitalizace bývají krátkodobé. Je to tedy skutečně velmi komplikovaná situace a bude potřeba hodně sil a trpělivosti. V Brně by mohlo být užitečné obrátit se na Centrum duševního zdraví Brno (https://www.cdz-brno.cz/), které má zkušenosti s podobnými případy a může vám poskytnout radu i podporu.
Není jasné, co přesně stojí za problémy vašeho syna, ani kdy a zda vůbec se situace přiblíží zpět k normálu. Lidé s vážnými psychiatrickými problémy si prochází obdobími zlepšení a propady, aniž by užívali medikaci, ale ideální je pro ně dlouhodobá péče, alespoň ambulantní terapie nebo skupinové docházení, a často i dlouhodobá, někdy i depotní, medikace a dohled psychiatra. Na dálku je těžké posoudit, jestli právě to je případ vašeho syna, těžko říct, co přesně se s ním děje, ani jaké jsou jeho vyhlídky. Je však zřejmé, že se přibližuje psychotickým obtížím, které si vyžadují adekvátní psychiatrickou pomoc. Je tedy dobře, že jste kontaktovali jeho lékařku (ať už tu, která dohlíží na jeho substituční léčbu nebo jeho praktického lékaře), která může zahájit proces vedoucí k hospitalizaci. Bohužel jsou tyto služby často přetížené a ne vždy je snadné se rychle dostat k pomoci, vytrvalost je zde klíčová.
Je důležité, abyste v této situaci mysleli na sebe, šetřili síly a kladli důraz na svou vlastní pohodu. Nebojte se obrátit na odborníky a požádat o pomoc, ať už v organizacích zaměřených na závislosti nebo krizovou intervenci. Obě výše uvedené organizace nabízí pomoc i rodiným příslušníkům.
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.