test při podezření na užívání pervitinu
Janek
Dobrý den, potřebovala bych poradit s výběrem testu při podezření na užívání pervitinu u zaměstnanců firmy. Na trhu je jich celá řada a jelikož jsem absolutně bez zkušeností, nedokážu se v nich zorientovat. Děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Janku,
díky za dotaz.
Bohužel vám ale neumím poradit. Na trhu je testů celá řada a my s žádným výrobcem nespolupracujeme. Na testování přítomnosti drog se nijak nespecialzujeme.
Testy v našich vlastních zařízeních používáme, ale pouze výjimečně, jde o testy screeningové a jejich účel je jiný, než v rámci pracovních pozic. Ze zkušenosti nám výplývá, že je důležité vědět, z jakých důvodů člověk testy dělá, čeho tím chce dosáhnout a hlavně, co bude následovat v případě, že vyjde test reaktivní/nebo reagovat nebude. Testy volně dostupné v lékárnách jsou pouze screeningové, mohou reagovat na různé metabolity a proto nejsou spolehlivé, některé lze i různě zmanipulovat nebo je komplikovaný odběr vzorku. Chcete-li je využívat pro zaměstnance a vyvozovat závěry, pak bude nejspíš potřeba domluvit se na následných odběrech a testech laboratorních. Zde by vám mohli více poradit v rámci Kliniky pracovního lékařství při VFN, příp. jejich Toxikologické informační středisko. Což se ale dostáváme mimo rámec drogové poradny, s přesahem do pracovního práva. Pokud jde o právní stránku věci, je možné konzultovat s Právní poradnou APAS (její služby jsou zdarma).
S pozdravem,
Gabriela Minařík.