Občasné užívání marihuany
JM
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli má na člověka nějaký výraznější negativní dopad občasné užívání marihuany. Cca 2-3x do půl roku. Dříve jsem měla nějaké psychické problémy (poruchy příjmu potravy a deprese) a brala jsem antidepresiva (asentra - SSRI poté i tritico - tricyklická antidepresiva) a vím, ze v době, kdy jsem je brala mi psychiatr výrazně doporučil žádné drogy neužívat. Říkal, ze jediné co mohu je alkohol a to v malé míře. Žádné jsem tedy neužívala. Teď už ale antidepresiva neberu a nepotýkám se ani s žádnými psychickými problémy. Hrozí mi něco, když si občas marihuanu zakouřím? Zvyšuju si tím riziko, ze se mi vrátí třeba deprese? Předem děkuji za odpověď a za práci, kterou děláte, moc si toho vážím.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den JM,
děkujeme za dotaz a ráda bych se omluvila za pozdější odpověď. Obecně u marihuany může být riziko, že rozjede nepříjemné psychické stavy u člověka k tomu indisponovanému. Záleží opravdu na citlivosti psychiky, okolnostech užití ( prostředí, atmosféra, stresové období apod.). Váš psychiatr dobře doporučoval neužívat žádné drogy, včetně alkoholu, když člověk užívá psychiatrickou medikaci, kdy na sebe mohou látky vzájemně působit a většinou je výsledný efekt nepříznivý. V tomto období, kdy jste již aktuálně bez problémů a bez medikace, by se mohla nabízet možnost k užití marihuany. To však je opravdu na Vašem zodpovědném rozhodnutí, jelikož riziko tam bude vždy, že se to zrovna nepotká s kýženým efektem. Máte za sebou psychické problémy, které se mohou znovu objevit. Marihuana může vyvolat úzkostné stavy, které mohou přetrvávat i po intoxikaci. Riziko návratu depresivních stavů tam je. Není to odrazování, jen spíše apel, abyste dobře zvážila všechny okolnosti a případně si užila THC v bezpečné míře.
Pevně věřím, že se rozhodnete správně, a pokud budete mít nějakou nejasnost, určitě se opět ozvěte. A děkujeme za ocenění naší práce.
Za poradnu
HS