Pomoc kamarádovi
Muf
Dobrý den píši vám protože mám dobrého kamaráda,který cca před 2roky začal užívat kokain,ze začátku se to zdálo dobrý ale postupem času přestával chodit mezi kamarády a teď poslední dobou když přijde mezi nás už to není on vždy někomu totálně vynadal bez důvodu a teď naposledy ztřískal kamaráda za nic vymýšlel si že mu vzal drogy a misto toho mu tam dal prášek na praní atak. A my jsme si říkali že mu pomůžeme dřív než se stane něco fatálníno, ale nevíme jak, sám nepůjde a rodina asi taky nepomůže, tak vás prosím o radu co dělat děkuji

Odpověděl: Nikol Spůrová
Muf, zdravím Vás,
děkujeme za Váš dotaz a důvěru. Jestli správně rozumím, trápí Vás, že kamarád užívá drogy, jeho chování se mění a také máte obavu, že se něco špatného stane. Rád byste mu pomohl, ale nevíte, jakým způsobem. Píšete, že by kamarád pravděpodobně ani o žádnou pomoc nestál nebo si připouštěl nějaký problém. Přesto máte pocit, že byste mu měl pomoci.
Na Vašem místě bych byla v pomáhání opatrná. Hlavně pro to, abyste se sám nedostal do problémů i vzhledem k jeho impulzivitě. Pomáhat druhým je bezesporu ušlechtilá záležitost, ale pokud by to mělo znamenat, že se budete trápit Vy, nemá takové pomáhání moc smysl. Tedy pokud chcete pomáhat, doporučuji si držet hranice, chránit se, nezapomínat na sebe, své přátelé a koníčky. Právě to, jak plný, spokojený a šťastný život budete mít, může být pro kamaráda motivací ke změně.
Co byste mohl dělat je zůstat s kamarádem v kontaktu. Nebojte se na rovinu mluvit o tom, čeho si všímáte a co slyšíte. Pomůžete mu tím uvědomit si, že má problém. Př. nevypadáš dobře, zdáš se mi unavený, mám obavy, když reaguješ podrážděně, hodně si zhubl, skoro jsem tě nepoznal apod. Nebojte se mluvit o tom, že Vám na něm záleží, ale že ho nechcete v braní drog podporovat, tudíž mu nebudete nijak pomáhat finančně či sháněním drog a nechcete se s ním vídat, když je pod vlivem drog. Zvažte, co mu budete nabízet a co už ne, kolik času a energie chcete v tuto chvíli investovat.
Zde Vám posílám odkaz, kde jsou podrobnější informace: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Kdybyste si chtěl tyto informace ujasnit a více promyslet, jak s kamarádem hovořit, můžete se obrátit na poradnu i Vy sám. Bylo by Vám to k něčemu? Klidně napište, odkud jste, a pošlu Vám kontakt na zařízení v dosahu, kam se můžete obrátit.
Přeji Vám hodně štěstí a budu ráda, když dáte vědět, jak vše běží nebo jestli Vás ještě něco napadlo.
S pozdravem,
Nikol Spůrová