úzkostné stavy
Tomáš
Dobrý den paní Skořepová,
moc děkuji za vaše odpovědi a pomoc,kterou mi poskytujete. Aplikaci si stáhnu a s psychyiatrem se zkusím domluvit,zda by mi neposkytoval konzultace alespoň po mailu (návštěvu mám za 11 dní),abych neobtěžoval stále Vás. Nicméně mám na Vás snad na dlouho poslední dotaz,zda mě opět uklidníte:
po obědě mě rozbolelo břicho a bylo trochu nevolno,měl jsem brambory (ihned mě napadlo,že to mohl způsobit solanin,který je trochu jedovatý). Vím,že to asi opět spustily spíše mé nervy,ale přesto,kdyby to z nich náhodou bylo a k tomu další vlivy,o kterých jsem psal a s kterými jsem se dnes opět setkal - 1)venku cítění marihuany (od souseda je cítit bohužel často), 2)v práci cítění barev a laků,které skladujeme uzavřené, 3) použití alkoholové desinfekce na ruce, 4)zamotání hlavy při rychlém pohybu, 5)užívání mých léků (Citalec,Dogmatil,Neurol,občas Stilnox), 6)možné doteky mírně jedovatých tújí,které máme na zahradě.
Opět mohu být v klidu a nehrozí nějaké ovlivnění nebo poškození mozku kombinací všech těchto vlivů?
Nevím,proč o těhle věcech stále přemýšlím a napadají mě a poté ve mě vyvolávají úzkost. S úzkostnými stavy bojuji již mnoho let,ale nikdy to nebylo takto hodně. Už si připouštím i variantu hospitalizace,kterou jste také zmínila,protože už se opravdu bojím všeho.
Ještě jednou předem děkuji za odpověď a za vše,co pro mě děláte.
Tomáš

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Tome,
díky za opětovné ozvání se. Je dobře, že se aktivně snažíte řešit své problémy. Ohledně aplikace Nepanikař, je dobré využití některých cvičení k odvrácení pozornosti od úzkostných pocitů. Je to užitečné pro situace tady a teď, kdy není dostupnost jiné odborné péče a člověk se potřebuje zklidnit. Samozřejmě nabízí i více užitečných informací. Považuji i za dobrý nápad zkusit se domluvit s psychiatrem i na online konzultacích. Pro Vás je důležité zvládnout nepříjemné úzkostné stavy, snížit napětí a v tom by Vám mohla pomoci kognitivně behaviorální terapie. Je to dlouhodobější práce na sobě, která by však mohla být pro Vás ve výsledku zklidňující, že budete umět lépe pracovat s danými emocemi.
Teď aktuálně bych Vám doporučila zkoušet odvrátit svou pozornost od možných katastrof v dané chvíli, že se zaměříte na svůj dech. Budete pozorovat, jak se nadechujete a vydechujete, kde v těle máte napětí. Zkuste si také vybavit něco příjemného, bezpečného, kde nebo v čem se cítíte dobře. Jsou to zjednodušené pokyny, které se využívají při autogenními tréninku, k zvládání napětí a stresu, kdy se člověk potřebuje zklidnit. To by mělo pomoci Vám lépe zvládnout Vaše obtíže a odkonit nepříjemné myšlenky a obavy o své zdraví.
Zkuste si to, i přestože to hned od začátku nepůjde tak snadno, nepolevujte.
HS