Alkohol
Dáša
Dobrý den, přítel je alkoholik a chce podstoupit léčbu. Jde o to, že je podnikatel ,stačí když pozastavi živnost. Ví že nárok na neschopenku nemá, jde spíš o to kde se zeptat kvůli sociálnímu a zdravotnímu pojisteni

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Dášo,
již jsem tento dotaz zodpověděla v jiném Vašem příspěvku, vkládám sem tedy kopii mé odpovědi:
Dobrý den, Daso,
díky z Váš dotaz. Neznám situaci Vašeho partnera detailně, myslím, že nejvhodnější by bylo vyhledat nejbližší adiktologickou službu a spojit se se sociálním pracovníkem, který by mohl s Vaším partnerem naplánovat další konkrétní kroky, s podrobnější znalostí všech okolností.
Takhle na dálku mne napadá varianta, kdy by mohl partner přerušit živnost a v době čekání na nástup do léčby se zaevidovat na Úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání. Tím by mu mohl vzniknout nárok na podporu v nezaměstnanosti (zde záleží, jak dlouho živnost provozoval, tedy po jak dlouhou dobu si hradil důchodové pojištění). V léčebném zařízení, do kterého by následně nastoupil, by mu poté vyhotovili potvrzení o nástupu do léčby, které ho pak po dobu léčby omlouvá ze spolupráce s úřadem práce (není nutné dojíždět na schůzky a účastnit se případných pohovorů v nabízených zaměstnáních). Zároveň by ale měl pokryté zdravotní pojištění, které je jinak pro samoplátce povinné. Sociální pojištění povinné pro samoplátce není, ale to by bylo, v případě evidence na ÚP, pokryto v případě, že by Vašemu partnerovi vznikl nárok na podporu v nezaměstnanosti.
Lepší by ale určitě bylo vše probrat osobně se sociálním pracovníkem, je možné, že dojdete ještě k jiným možným variantám. Neváhejte se tedy obrátit na nejbližší adiktologickou službu, v týmech těchto služeb je sociální pracovník, který s Vámi vše detailně probere. Službu je možné vyhledat v Mapě pomoci zde:https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
S pozdravem a přáním klidných dní
Andula Novotná