Leceni
Dasa
Dobrý den přítel je alkoholik,je podnikatel,chce nastoupit léčbu. Koho by se měl zeptat ,jak to udělat jestli stačí pozastavit živnost.Jde o to aby nemusel platit pojištění ví že na neschopenku nárok nemá, ale jde o to ,že nebude mít na zaplacení zdravotního a sociálního pojisteni

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Daso,
díky z Váš dotaz. Neznám situaci Vašeho partnera detailně, myslím, že nejvhodnější by bylo vyhledat nejbližší adiktologickou službu a spojit se se sociálním pracovníkem, který by mohl s Vaším partnerem naplánovat další konkrétní kroky, s podrobnější znalostí všech okolností.
Takhle na dálku mne napadá varianta, kdy by mohl partner přerušit živnost a v době čekání na nástup do léčby se zaevidovat na Úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání. Tím by mu mohl vzniknout nárok na podporu v nezaměstnanosti (zde záleží, jak dlouho živnost provozoval, tedy po jak dlouhou dobu si hradil důchodové pojištění). V léčebném zařízení, do kterého by následně nastoupil, by mu poté vyhotovili potvrzení o nástupu do léčby, které ho pak po dobu léčby omlouvá ze spolupráce s úřadem práce (není nutné dojíždět na schůzky a účastnit se případných pohovorů v nabízených zaměstnáních). Zároveň by ale měl pokryté zdravotní pojištění, které je jinak pro samoplátce povinné. Sociální pojištění povinné pro samoplátce není, ale to by bylo, v případě evidence na ÚP, pokryto v případě, že by Vašemu partnerovi vznikl nárok na podporu v nezaměstnanosti.
Lepší by ale určitě bylo vše probrat osobně se sociálním pracovníkem, je možné, že dojdete ještě k jiným možným variantám. Neváhejte se tedy obrátit na nejbližší adiktologickou službu, v týmech těchto služeb je sociální pracovník, který s Vámi vše detailně probere. Službu je možné vyhledat v Mapě pomoci zde: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/.
S pozdravem a přáním klidných dní
Andula Novotná