Substituce a těhotenství
El
Dobrý den ,
Měla bych dotaz, jsem v 6 měsíci těhotenství,( druhé těhotenství), mám stabilní vztah , mám již jednu dceru, ale díky nemocné kyčlí jsem se během prvního roku dcery ( teď ji budou tři roky ) díky lékům na bolest dostala do substituční terapie buprenorfinem.
Čím víc se blíží termín porodu , bojím se , že v porodnici na mě budou koukat jako na nějakou narkomanku nebo podobně.
Můžete mi prosím poradit jak postupovat, jaké jsou moje práva?
Nemohou mi druhou dceru odebrat jen proto že se léčím v substituční terapii?
Každé dva týdny pravidelně docházím na kontroly k adiktogovi.
Dekuji vám za informace
Jsem z toho zděšena co čtu na internetu .
S pozdravem
El.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, El,
moc děkujeme za Váš dotaz. Určitě bych Vám doporučovala situaci probrat v substitučním centru, do kterého docházíte, věřím, že nebudete první klientkou v substituci, která se chystá k porodu. Každopádně je vhodné mít s sebou do porodnice potvrzení o tom, že jste v substitučním programu + substituci na dobu pobytu. Je také důležité s lékaří jednat otevřeně, aby měli veškeré informace o Vašem zdravotním stavu a všech okolnostech, které mohou hrát, v průběhu porodu a v době po porodu, roli.
Ráda bych Vás podpořila tím, že fakt, že jste v substituční léčbě, by rozhodně neměl být důvodem k odebrání dítěte. Jedná se o léčebný program, v rámci kterého je Vám podávána legální substituční látka, na základě terapeutického plánu a lékařského doporučení. K odebrání dětí z původních rodin dochází v případech, kdy dochází k jejich bezprostřednímu ohrožení, například z důvodu zanedbání péče, týrání, zneužívání apod. Rozhodně tímto důvodem není substituční léčba, pokud děti vyrůstají ve fungující pečující rodině.
Stačí Vám má odpověď takto? Jak jsem psala v úvodu, určitě o svých obavách mluvte v substitučním centru, věřím, že Vás také podpoří a pomohou s přípravami na porod. Mohou mít také zkušenosti s různými porodními odděleními ve Vaší blízkosti a doporučit na základě zkuzšeností vhodnou porodnici atd.
Pokud bychom Vám mohli ještě nějak pomoci, napište. A každopádně přeji, ať vše probíhá jak má a Vám  vše dobré!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná