Alkohol_strach
Štefan
Hezký den, dovolte mi dotaz ohledně mého strachu z alkoholu. Je mi 33, aktuálně jsem vysoce postaven v práci a mám rodinu. Cca kolem 5 let zpětně mám celkem blízko k alkoholu. Blízko znamená především víno, které jsem za poslední asi 4roky v souvislosti se svým rodinnými problémy a starostmi, pil na můj vkus dost. Znamená to večer kolem lahve vína, řekněme třikrát týdně, víkendy pravidelně. Nelze z toho dělat setrvalý stav, byla doba kdy jsem přes 4 měsíce nepil vůbec nic (bral sem atd), každý rok držím suchý leden a pokud se zaseknu a třeba cvičím, celý týden nic a dám si jen sobota. Přes den potřebu nemám vůbec, jedná se spíše o večery a pocit uvolnění, rozvernosti nebo jak to nazvat. Nikdy jsem z alkoholu neměl okno, více jak 1,5 l vína nikdy nevypiji. Beru alkohol jako prostředek pro pěkný večer a víno mi samozřejmě chutná.
Tato legenda trvá více let, někdy vína více někdy méně a vklidu.
Mám samozřejmě strach z dalších "let" a období. Na večer, kdy si vino dám se těším a po starostech pracovních a ostsnich jsem pak veselý a mám energie na rozdávání.
Moje otázka zní, do jaké míry si dát pozor s udržením míry např na bázi víkendové. Taková je moje představa. Budu rád a zajímá mě názor odborníka.
Děkuji moc, Štefan

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
problém bych viděla v tom, že alkohol používáte jako prostředek k uvolnění, navození dobré nálady a útěku od starostí. Možná by stálo za to, pokusit se starosti a problémy řešit s pomocí psychologa. Protože alkohol Vám řešení nepřinese, jen chvilkovou úlevu a potom strach z toho, zda si nebudujete závislost.
Zdá se, že zatím máte pití pod kontrolou. To znamená, že pijete tolik, kolik si řeknete v době, kterou si naplánujete.
Víte, pokud je víno jediné, na co se těšíte, zkuste přehodnotit své priority vzhledem k radostem v životě. Stejně tak uvolnění můžete dosáhnout relaxací či sportem.
Závislost se budeuje v čase, takže, pokud budete pít víc a častěji, než si řeknete, začínáte mít problém. Stejně tak si můžete vybudovat závislost na rituálu spojeným s alkoholem.
S pozdravem, za a Poradnu Pěčová