Vendal
johny
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat.. už asi 3 roky užívám opiáty, většinu času to byl oxycontin na předpis kvůli těžké artritídě. Ovšem předpisy z centra bolesti skončily kvůli zneužívání léku a já jsem přeorientoval na Vendal. Léky jsem první užíval klasicky per os, ale po oxycontinu, který jsem šnupal, jsem brzy začal vendal užívat intravenózně. Beru aktuálně 3 krát denně 100 mg. Za 2 týdny nastupuji substituční léčbu Suboxonem. Mám z něj ale trochu strach, už jsem zažil i způsobení si abstáku po užití suboxonu. Chtěl jsem metadon. Ale lékař mě do metadonu odmítl zařadit. Myslíte, že bude parciální agonista stačit? Přece jen 300/400 mg morfinu IV denně není málo. Mám být čistý alespon 24 hodin před nasazením suboxonu. Není to krátká doba? Resp. se bojím, že ani ten den nevydržím. Proč myslíte, že jsem nemohl nastoupit na metadon, nemá mít pacient právo výběru? Beru plné agonisty, beru vpodstatě heroin a suboxone mi přijde tak pro lidi, co berou tramal.. nevím no. A ještě se chci zeptat, vážně nejde užívat suboxone IV? Známý užívá 3 krát denně 4 mg/1 mg suboxonu denně. Tedy 12 mg. A učinky naloxonu necítí. Pravda nevypadá ani nijak euforicky, ale někdy odpadne, usne, má miozu.. děkuji Vám

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Johny,
děkujeme za Váš dotaz. Omlouvám se za delší prodlevu, bohužel někdy nejsme schopni reagovat rychleji. Píšete, že několik let užíváte opiáty kvůli bolestem. Vaše užívání drog se posunulo do fáze, kdy Vám to léčbu spíše komplikuje a z centra bolesti Vás vyloučili. Jestli správně chápu, vyloučili Vás pro noncompliance v léčbě (tzn. nedodržování léčebného režimu). Noncopliance může být právě myšleno nedodržování předepsaného dávkování, jiný než doporučený způsob aplikace apod.
Nyní máte nastupovat na léčbu buprenorfinem, ze kterého máte obavy. Zajímá Vás z jakého důvodu Vám lékař nedoporučil metadon. Bohužel neznám celou Vaši anamnézu ani do jakého zařízení budete docházet a jaké mají v programu možnosti. Bylo by ideální vše probrat s lékařem v substitučním programu četně všech Vašich obav. Obecně je Suboxone bezpečnější látkou než metadon (u metadonu hrozí vyšší riziko předávkování, pomalejší tempo apod). Bohužel nelze předem určit, jak Vám bude buprenorfin vyhovovat. Obvykle se začíná s nasazování buprenorfinu na nízké dávce a postupně se během dne dávka navyšuje až do stavu, kdy se budete cítit lépe. Můžete případně i vystoupat na maximální možnou dávku. Lékaři mají k dispozici přepočtové tabulky, které by jim měly usnadnit odhadnout potřebnou dávku pokud přecházíte z jednoho opiátu na druhý, ale vždy je to velmi individuální záležitost. Na léčbu Suboxonem přicházejí i lidé, kteří užívají heroin. Vždy však záleží na dávce. Určitě je to fajn zkusit, nebojte se toho. Léčba metadonem může být až další cesta. Zajímá Vás, proč nelze Suboxone aplikovat intravenózně. Suboxone obsahuje Naloxon, který by Vám po aplikaci do žíly měl způsobit odvykací stav a nepocítíte ani požadovaný účinek. Pokud Suboxone vycucáte, Naloxon se nevstřebá v dostatečném množství, tedy neúčinkuje. Substituční léčba by měla primárně vést k vyšší kvalitě života, přestože nedokážete plně abstinovat a měla by také snížit zdravotní komplikace spojené s užíváním drog. Injekční aplikací lepšího zdraví určitě nedocílíte. Myslím, že by bylo vhodné si sám určit, co od substituční léčby vlastně očekáváte.
Stačí takto? Klidně ještě napište, pokud potřebujete.
Držím Vám palce v léčbě!
S pozdravem,
Nikol Spůrová