analgetika
Mona
Dobrý den, mám na Vás dotaz. Myslím, že patří na zdejší poradnu.. užívám asi rok silnější léky na bolest. Hrála jsem závodně badminton, je mi 34 let už a mám těžkou atrozu na obou horních končetinách, na rukou, nejvíce je poškozený sedlový kloub a otoky jsou od palce k malíčku až k zápěstí. Otok drží už měsíce a nedá se trénovat. No minulý rok jsem ještě hrála, nic moc bohužel, ale s Doretou to nějakou šlo. Brala jsem možná více než bych měla, hlavně tréningy mě stály někdy i 4 tablety Dorety 650/75. Co jsem doma, beru ultracod, sedí mi více na bolest, ale stále to není ono. Snažím se ho nebrat moc, ale ráno užívám dvě tabletky, během dne jednu dvě, a dvě zase na noc. Když léky vysadím, bolest se vrací mnohem silnější ale mám též průjmy, potím se, jsem unavená, nepřemýšlí mi to, sotva se táhnu.. (jako smrad). Nabízeli mi náplasti Transtec, které jsem odmítla. Nevím, co mám dělat. S kariérou je asi konec ale s bolestí ne. Jsou buprenorfinové náplasti opravdu dobrou alternativou léků,co beru? Nijak mě "nesjíždí" jen potlačí na chvíli bolest. Ve hře je i operace ale do té doby se bez nich asi neobejdu. Ano, bojím se opiátů. Na druhou stranu nejsou jiné léky, které by ulevily. Jsem ale mladá.. já prostě nevím. Dostávala jsem od lékaře i tablety klonazepamu na uvolnění svalů během minulého roku a nějak se to kupí. I když přestanu jet sportovně naplno, "rekreační" sportovec ze mě asi nikdy nebude.. co ty analgetika? Klady převáží zápory? Já nevím, opravdu :) děkuji za odpověd, vlastně nevím, co chci slyšet. Jo, jsem na ty prášky fixovaná. Vím, že si minimálně ráno musím ty dva ultracody vzít, jinak fungovat nebudu.. a totéž platí večer. Je to návyk?

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Mono,
díky za Váš dotaz.
Jste v nezávidění hodné situaci. V tuto chvíli bych se řídila doporučením Vašeho lékaře. Pokud uznal za vhodné, že byste měla vyzkoušet opiátové náplasti, tak bych se toho zbytečně nebála. Ano, opiáty jsou silně návykové ale stejně tomu tak je u tramadolu, který je součástí Dorety.
Pokud budete mít správně nastavenou léčbu proti bolesti, měla byste se vyhnout nadužívání léků.
Za mě tedy, lepší silnější preparát, který bude ale cíleně fungovat, než nadužívání analgetik a budování závislosti.
Určitě bych Vám ale doporučila stav opět konzultovat s lékařem. Zmiňte dvoje obavy ohledně vzniku zalvislosti..
Další možnost je kontaktovat specialistu, který se zabývá léčbou bolesti např.https://www.lecbabolesti.cz/.
Jinak příznaky jako průjem, únava v souvislosti s vysazením léků jsou známky abstinenčního syndromu. Pokud budete léky vysazovat, NESMÍTE vysadit léky ze dne na den. Vždy je třeba leky vysazovat postupně. Opět je nejlepší naplánovat d Vašim ošetřujícím lékařem.
Pokud byste potřebovala, klidně se ještě doptejte.
Držím palce, ať se daří.
Markéta