Necitlivost
ImpulskaAmpule
Dobrý den,
obracím se na Vás s dotazy, které předpokládám, že asi nepůjdou takhle na dálku posoudit, ale zkusit to musím, snad mi odpustíte.
1) Před pár měsíci jsem byla hospitalizovaná na psychoterapeutickém oddělení, tam jsem poprvé dostala předepsány benzáky. Nejdřív Neurol, poté Rivotril. Když jsem byla v těžkém napětí a zkusila si pro dané léky jít, absolutně to se mnou nehlo. Teda pro úplnost: poprvé jsem dostala jednu tabletu Neurolu 0,25 mg. Ten jsem pocítila, chtělo se mi strašně spát, ale bylo to naposledy, co jsem tyhle léky nějak cítila. Poté jsem ještě třeba 3x Neurol měla, ale už jsem ho necítila nikdy. Prosila jsem i o zvýšení dávky, jednou jsem měla 3 Rivotrily najednou, ale stále nic, jako bych polykala lentilky, bez efektu. Zajímalo by mne, co za tím může stát. Vím, že každá látka na různé lidi působí jinak, ale já se často setkávám s tím, že to necítím vůbec a nejedná se pouze o benzodiazepiny. Dělá mi to starosti pouze z toho důvodu, že kdybych opravdu jednou potřebovala (benzodiazepiny od hospitalizace neberu, ani nemám předepsané), že mi zkrátka nic nepomůže. Může s tím souviset nějak má závislost na kratomu? Ten jsem totiž v době hospitalizace měla pořád u sebe a dával si každý den několikrát. Dávky si radši neodměřuji. Beru ho dost a denně už více než 2 roky, uvědomuji si, že mám problém, ale aktuálně se strašně bojím a stydím s tím vyjít ven, nikdo to o mně neví a mám strach, že by to možná negativně poznamenalo vztah s přítelkyní, což je momentálně má jediná záchrana.
2) V posledních dnech jsem měla poprvé v životě pervitin. Nebo alespoň to měl být pervitin. Nejdříve jsem si rovnou šlehla. Jelikož jsem s tím neměla doposud zkušenosti, do stericupu jsem dala opravdu malý kousek, který jsem myslela, že ani nepocítím a bude to zbytečný, ale bála jsem se předávkování a radši si dám poprvé jehlou méně, než více a naposledy. Je možné, že jsem do pánvičky nasypala trošku kyseliny askorbové (zasekla jsem se a nedošlo mi, že nemám opiáty) - mohlo tohle uškodit a vytvořit tak nechutný stav mebo bude spíše problém v tom matroši? Byl to ten nejhorší moment mého života. Nejdříve se nic nedělo, jehlu jsem vytáhla a zlikvidovala, sundala škrtidlo a přišlo to třeba do minuty. Cítila jsem šílený tlak hlavně v oblasti krku, jakoby v žilách, připadalo mi to, jakoby se krev v žilách snažila proudit dál a něco jí v tom bránilo. Byla jsem přesvědčená, že asi umřu. Nevěděla jsem, co dřív. Začalo se mi chtít zvracet, na velkou, nějak jsem doběhla na záchod a pozvracela se. Vrátilo se všechno, co jsem ten den snědla. Poté začalo silné, opravdu silné pocení, tekl ze mě pot zničehonic čůrkama a to jsem byla spoře oblečená a netopila. Snažila jsem se dostat zpět do postele a myslela jen na to, že bych si měla zavolat záchranku, pokud už teda není pozdě. Ale byla jsem ráda, že žiju a pořád dychám. Lehla jsem na postel a snažila se to vydýchat, což se naštěstí povedlo. Jakmile skončilo pocení, ten divný pocit v žilách na krku, jako by mě někdo škrtil celkem dlouhou dobu, nic jsem už necítila. Byla jsem spíše taková vrávoravá a tím to končilo. Nevím na 100 %, jestli to byl pervitin, to nevím nikdy. Na druhý den jsem se rozhodla stejný materiál radši šňupnout. To pálilo jak čert, ale celkem rychle bolest odešla. Poprvé jsem začala cítit konečně něco trošku příjemného, ale připomnělo mi to spíše stav na kratomu, možná o něco silnější, jaké to pro mě bývalo tehdy na začátku, kdy jsem ještě nedávala časté velké dávky jako teď. Poté začal takový zvláštní stav - začala jsem vypisovat všem známým a cítila jsem se u toho dost soustředěně, což jsem nikdy nezažila - mám problém s udržením pozornosti, ale nic diagnostikováno nemám. Jela jsem 25 minut autobusem se sluchátky na uších a to, že mi nic nehrálo celou dobu, mi došlo až při vystupování, kdy jsem musela přerušit vypisování kamarádům. Nebylo to ale nic extra, byl to zvláštní stav, sice jsem se cítila nějak pozměněně, ale asi jsem zkrátka od pervitinu čekala MNOHEM více, celkem mě to zklamalo. Pak jsem šňupala větší a větší čáry, jestli není jen potřeba to zesílit, ale to automaticky přestalo fungovat. Jediné, co se stále děje, je že už více jak den nespím, nevypila jsem snad ani půl litru vody, nejedla jsem také vůbec. Nemám to nutkání ani potřebu. Když se napiju z donucení, abych nebyla dehydratovaná (když si na to tedy zrovna vzpomenu), tak to cítím jinak, daleko více "těžce", jako by bylo obtížné pít. Jíst jsem radši ani nezkoušela. Ovšem mě překvapilo, že jsem necítila hlad, nebyla jsem z hladu slabá, jak neustále bývám, nebolela mě hlava z nedostatku vody a nebylo mi nevolno, což je mi často bez drog. No a poslední třešnička na dortu - to už dělám taky pár hodin - na rtu se mi vytvořila taková boule a mám odřenou vnitřní stranu líčka, neustále to projíždím jazykem a zubama a vůbec si to neuvědomuju. Někdy se zastavím a snažím se uvědomit si, ať to nedělám, protože to bolí a určitě to taky vypadá hodně divně, ale to mi dlouho nevydrží. Třeba zrovna teď, při psaní tohoto na to myslím, ať to nedělám a nezhoršuji, ale pusa a jazyk si dělá svoje, i když v hlavě chci zastavit a víc si tu pusu nedrásat.
Ještě mě k tomu napadá - mí rodiče byli oba alkoholici, byla jsem neplánovaná a matka zjistila, že mě čeká až o pár měsíců později. Samozřejmě celou tu dobu pila a kouřila. Otec v té době mého početí chodil na protialkoholní léčbu a hned jakmile se dostavil domů, buď na víkend nebo už úplně, opil se skoro do bezvědomí a pravděpodobně v takovém stavu jsem byla stvořena. Nemůže to mít taky vliv na to necítění látek, které lidi okolo mě běžně "sejmou", určitě je většina alespoň cítí. Co se týká alkoholu - tam mám právě opačný problém, čemuž moc nerozumím. Stačí mi např. jedna plechovka piva, na procentech nezáleží a už to cítím intenzivně, je to celkem nepříjemný, nenávidím stav opilosti.
Omlouvám se za dlouhý text. Opravdu mě to zajímá a nejsem si jistá, co se mi to děje a jestli je to běžné. Měli byste pro mě popřípadě, prosím, doporučení určitého vyšetření třeba, pokud nějaký vůbec existuje, co by mohlo zodpovědět alespoň část mých dotazů? Nebo cokoliv, co by vás na moje věty napadlo?
A nakonec bych ráda poprosila o jakékoliv rady, jak mám v tomto stavu usnout, jestli to vůbec nějak jde. Už xy hodin necítím nic kromě nezvladatelných pohybů pusou, zrychleného srdce a absolutně neexistující hlad nebo žízeň. Na jednu stranu jsem ale nadšená, že mě tohle opravdu nenadchlo, protože vím, že kdyby se mi to líbilo, tak jsem hned závislá.
Ještě mě jen napadlo: s kratomem to mám už x měsíců, možná let tak, že nikdo v okolí neví, jak moc ho užívám a že prakticky nedělám nic jiného. Jenom se probudím a "předávkuju" např. červeným kratomem a užívám si ten pocit utlumení, potřeby spát, jiných snů a tak prospím celý den. Je mi upřímně jasné, že ať bych okolo sebe měla jakékoliv drogy, sypu je do sebe jednu za druhým, abych hlavně nepřestala cítit to "hezký", což mě bohužel moc děsí a vidím v tom bránu do pekel. S kratomem to mám už tak, že si můžu dát kolik lžic chci, ale absolutně nic to nedělá, ale to nemění nic na tom, že v tom i tak pokračuju, cítím silné nutkání si furt dávat. Jakoby to prostě po 3 pokusech mělo začít fungovat a já mohla cítit alespoň trošku blaha. V posledním roce se to velmi vymklo kontrole a v blízké době vím, že to budu muset začít řešit, nechci to potřebovat každý den. Snad to vyjde. Mějte se hezky a děkuji předem za odpověď.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den ImpulskaAmpule,,
děkujeme za Vaše sdílení a otázky. Jak jste psala na začátku, touto vzdálenou cestou se nedá mnoho diagnostikovat a radit. Z Vašeho příběhu vnímám hlavně neustálou potřebu být pod vlivem něčeho, necítít a neprožívat běžný svět. Vaše užívání různých látek v kombinoaci, neznámého původu nebo ve vysokých dávkách je na hranici hazardu se zdravím a životem. Vaše závislostní chování pramení z psychických příčin, na které je potřeba mít prostor a čas je řešit. Ráda bych Vám nabídla spíše o všech nejistotách a problénech mlvuti s odborníkem osobně. Sama v závěru zprávy píšete o zvažování začít své užívání řešit, jelikož už se to vymklo Vaší kontrole.
Zkuste se kouknout na stránky: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
, kde si můžete vybrat ze seznamu odborné adiktologické zařízení ve Vašem místě bydliště. Nebo můžete volat na naší Poradenskou linku +420 602 666 415 (pondělí - pátek, 13:00 - 17:00), kde Vás mohou kolegové také nasměrovat.
Je pro Vás tato nabídka přijatelná? Pokud budete potřebovat, ozvěte se a pokusíme doplinit potřebné informace. Držte se.
HS