diazepam
Erika
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu. Kombinace letitého velkého stresu v rodině, v práci a covidu v lednu 2021 u mě vyústila ve velké problémy se spánkem. Do té doby jsem také málo spávala (děti se mi často budily), takže přes den jsem nevyspání doháněla kávama a večer před usnutím si dala pivo nebo dvě deci vína, samozřejmě vyjma těhotenství a dob kojení... Nicméně po tom covidu jsem se úplně rozhodila. Na usnutí mi tehdy nezabraly ani žádné přírodní preparáty, ani stilnox, lexaurin, neurol. Pomohla mi pouze kombinace tabletky diazepamu a dithiadenu, kterou mi poradila kamarádka pediatrička. Tabletky jsem brala asi 10 dní, pak jsem postupně snižovala frekvenci braní. Přestože stres v partnerství přetrvával, nechtěla jsem sklouznout k dlouhodobému užívání běžných antidepresiv a raději jsem se postupně snažila vyřešit situaci úpravou životního stylu a uklidněním situace doma. Cca 5mg diazepamu a půl tabletky dithiadenu jsem si tedy vzala jen příležitostně (jednou za měsíc až dva), když se mé potíže se spánkem výrazně zhoršily, pouze na úpravu spánkového režimu, abych mohla fungovat s malými dětmi doma a v práci. Brala jsem to jako menší zlo než nespat třeba dva dny vůbec. Navíc při atace migrény mi diazepam pomohl lépe než prášky proti bolesti. Druhý den jsem už si místo tabletek raději dala před usnutím jedno pivo či 2 deci vína, většinou už mi to pak stačilo a přišlo mi to jako menší zlo než tabletky. Nevěděla jsem předtím ale, že diazepam zůstává v těle velmi dlouho, a tak mám obavu, zda už tohle nebyla nevhodná kombinace s alkoholem a nemohl mě tento celý způsob užívání nějak poškodit. Celkem jsem za ty dva roky vybrala necelé 3 krabičky diazepamu, jednu 10 mg a dvě po 5 mg.
Poslední dva měsíce jsem upadla do jakéhosi deliria, mívám téměř denní bolesti hlavy, zmatenost, dezorientaci, nesoustředěnost, špatné vnímání, špatnou paměť. Jakoby permanentně po dvou pivech, byť přes den zásadně nepiji.
Můj permanentní „mimostav“ zmatenosti přetrvává, přestože se mi podařilo velmi snížit stresové faktory i zlepšit spánkový režim. Cítím se téměř, jakoby se u mě rozběhla počínající forma demence. V práci fungovat zatím mohu, o rodinu se postarat zvládnu, ale přiznám se, že v tomto stavu mě to neskutečně vyčerpává. Mohly prosím tyto stavy zmatenosti u mě vyvolat zmíněné léky, zřejmě v kombinaci s dlouhodobou spánkovou deprivací a stresem? Dočetla jsem se u diazepamu, že je zde výrazné riziko „polékové demence…“
Má neuroložka mi bohužel mou otázku odpovědět nedokáže, doporučila mi na spánek brát dlouhodobě mirtazapin, ale v tomto spásu také úplně nevidím. Momentálně se mi už daří "fungovat" i bez večerní decky vína, a častěji než jednou za měsíc či dva teď diazepam rozhodně nevezmu. Na usínání zkouším teď přírodní lavekan a vcelku dostačuje.
Omlouvám se za román, ale asi potřebuji trochu uklidnit, že můj stav může být jen dočasný a mně se vrátí zpět má „bystrá mysl“.
Velice děkuji a přeji hezký den.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Eriko,
děkujeme za obsáhlé informace k Vašemu dotazu. Dle toho, co píšete o množství spotřebovaného diazepamu, tak bych neměla obavu ohledně polékové demence. Spíše může jít dle popisu o stav, kdy organismus reaguje na dlouhodobé, větší přetížení. Také jste se zmiňovala o neuroložce, nevím, jaké obtíže s ní řešíte, ale mohou k tomu podobně přispívat. Někdy je potřeba znát i rodinnou anamnézu, kde by mohla být odpovídající zátěž, ale předpokládám, že to má neuroložka zmapované. Jsou to jednotlivé kostky, které pak sestaví celkový obraz obtíží. Je fajn, že se snažíte o změnu životního stylu. Určitě bych Vám nedoporučovala užívat alkohol na obtíže se spánkem, to je pouze momentální řešení, ale neřešící Vaše obtíže a naopak podporující (stejně tak benzodiazepiny) závislostní chování. Přestože chápu Vaší obavu z užívání psychiatrické medikace, nabízený lék Mirtazapin je antidepresivum se zklidňujícím účinkem a hlavně nenávykový. Je tedy lepší variantou řešení obtíží než kombinace Diazepamu a alkoholu. I nově zvolený lék Lavekan je dobrou variantou, pokud k tomu nebudete muset užívat další léky.
Zkuste udělat něco pro sebe- jógu, autogenní trénink či podobné cvičení k práci s tělem a zklidnění příp. jiné aktivity, kde se odreagujete, uvolníte a přinese Vám to pozitivní naladění. Zvažte i možnost psychoterapeutické pomoci, která doplňuje medikamentózní léčbu a je i v řadě případů doporučovaná při neurologických obtíží- psychosomatická problematika.
Snad jsem Vám odpověděla na dotaz. Pokud byste však potřebovala něco doplnit, určitě se ozvěte se.
Přeji, ať je Vám lépe.
HS