Kratom
Nathyel
Dobrý den, cca 14 let trpím chronickou únavou, úzkostí, prapodivnými pocity v břichu (levém boku) a bolestí ledvin.
Lékaře jsem křížem krážem oběhl X-krát. Před cca 3 lety jsem objevil kratom. Zázračně pomáhá na úzkost i únavu. Problém ale je, že po čase (cca měsící užívání 10-15g denně) začne následující: po vypršení účinku nepředstavitelně neurotický stav uvnitř a co je hlavní - naprostá neschopnost vstát další den. Ráno po probuzení zkrátka není možné dostat se z postele a čím déle v ní člověk setrvává, tím je to horší. Motá se hlava, břicho a ledviny bolí mnohonásobně více a úzkost je neúnosná. To vše, dokud si nedám další dávku, poté do 20min vše stabilizováno. Zajímavé je, že přátelům to nedělá a to berou větší dávky i delší časové období. Má to nějaké fyziologické vysvětlení? Je to častý jev? Velmi mě to omezuje v pracovním i osobním životě, ale nenašel jsem alternativu, antidepresiva nefungují. Děkuji. Tomáš

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den,
Nedám Vám asi zcela uspokojující odpověď. Reakce na vysazení kratomu či jiných látek je vždy individuální záležitost. Míra únosnosti závisí i na psychické odolnosti, zdravotním stavu daného člověka. Psal jste o větších zdravotních komplikacích před užíváním, které jste následně kratomem řešil. Zdravotní problémy nezmizely, pouze jste je kratomem upozadil. Po vysazení kratomu se tak mohou dostavit obtíže ve stejné i větší míře, protože navíc máte odvykací stav, který sám o sobě není příjemný.
Rozumím, že se snažíte si pomoci od únavy a bolesti, ale nejsme si jistá, zda jste si vybral správné řešení
Kratom je svým účinkem velmi podobný opioidům, které pomáhají zmirňovat bolesti, ale stejně tak dobře vyvolává posléze podobné závislostní onemocnění jako např. heroin. V ambulanci se nám objevuje čím dál více klientů, kteří mají potíže způsobené užíváním kratomu a z mého pohledu je rozhodně lepší se tomuto vyhnout. Bohužel s čistým svědomím bez dalších informací Vám nemohu potvrdit bezpečnost užívání kratomu ve Vašem zdravotním stavu.
Doporučila bych Vám zkonzultovat Váš stav s odborníky např. fungují ambulance pro léčbu chronické bolesti na které byste se mohl obrátit. Nebo psychosomatické ambulance a kliniky, kde pomáhají lidem s podobnými obtížemi, když není relevantní somatický nález.
Pokud byste chtěl řešit své obtíže po stránce užívání je možné Vám dát odkaz na adiktologické služby v místě bydliště, pokud nám napíšete odkud jste. Tyto služby jsou většinou zdarma a mohou Vám pomoci se zvládnutím nejen odvykacího stavu, ale i prevence relapsu.
Přeji Vám zodpovědné rozhodnutí za své zdraví.
HS