Problém/možná zavislost
petrn2414
Dobrý den, obracím se na vás s věcí která už mě nějákou dobu trápí bohužel jsem asi závislí na kokainu, nicméně nejsem si zcela jistý jestli je to prímo závislot ale rozkodně je to problém který mě zatím niják neobtěžuje silně neobtěžuje, ale ji mi hrozně líto těch penez a hlavně i toho času který strávím pod jeho vlivem.
Takže abych se dostal k dotazu: Jsou cca 4 grami kokainu měsíčne už závislost nebo je to prostě jen problém který bych zvládl sám bez nějáké terapie? (Chci zduraznit že beru cca rok a pul ale předtím to bylo třeba jednou za dva měsíce tenhle zlom nastal až v začátkem ledna kdy mě opustila přitelkyně)
A druhý dotaz souvisí trochu s tím prvním nebo je to spíše doplnující informace když je možnost si koupit tak prostě citím potřebu si koupit ale když není možnost si koupit tak tu potřebu necítím např. když jsem na dovolené pryč, když je muj dealer pryč třeba i na měsíc byl pryč a ta potřeba nebyla, nebo když zrovna nejsou peníze.
V tu chvíli si na to ani nevzpomenu ale jakmile je možnost tak třeba 5 dní si říkám ne a pak jdu koupim si a vyfučím to a neexistuje že by ten večer něco zbylo.
Moje teorie je že si tím samo léčím socialní fobii :(
Je mi 27 let a poprvé jsem měl drogu (kromě marihuany)
v 25 :( do té doby jsem to absolutně nesnášel a nebavil se s lidmi co něco brali poprvé jsem si to dal uplně na mol a bylo to fajn a od té doby si čas od času koupim az tedy do toho ledna :(

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Petře,
a díky za důvěru. Protože jste dotaz zadal za pomoci skryté poznámky, vyvěšujeme ho i s odpovědí skrytě, je tedy přístupný pouze vám a pracovníkům poradny.
Píšete, že s drogami experimentujete cca 2 roky (když nepočítáte marihuanu - což je otázka, i ta se dá užívat tak, že je člověk dost mimo, ale beru to, jak píšete). Užíváte kokain, od ledna 4g měsíčně, dřív méně často. Nedělá vám problém si nic nekoupit, ale když je příležitost a něco je, nejde přestat, dokud něco je.
Vlastně docela otevřeně popisujete počátek ztráty kontroly nad užívám! Zatím není situace dramatická, ale nějakou vážnost jí už i vy sám připisujete, sám si uvědomujete, že už se neumíte v určitých momentech ovládnout, říkáte, že to trochu přeci jenom leze do peněz, stydíte se, ale zároveň píšete k nám, a dokonce vás mrzí čas, který jste pod vlivem. Zmínil jste, že si užíváním kokainu tak trochu léčíte sociální fobii (moc jste se neorozepsal) a taky trochu smutek nebo i sebevědomí? z rozchodu s přítelkyní (jestli jsem to dobře pochopila?).
Ptáte se, jestli je tohle něco, co jde zvládnout bez terapie. A ano určitě jde. Záleží, co chcete. Jsou lidé, kteří prostě abstinují nebo neužívají na sílu, dokáží to. Najdou si svoje důvody a argumenty a pak se jich drží. Jestli ale chcete pochopit, co vás k užívání kokainu skutečně vede, co vám v životě chybí, co vám přebývá, před čím máte potřebu ke kokainu utíkat, pak je terapie docela dobrá volba. Možná by stálo za úvahu investovat půl roku ty samé peníze, které investujete do kokainu, třeba právě do sebe, do terapie ... a pak byste viděl, jestli vám to dává smysl. Co vy na to? Nastal už teď ten čas, že si řeknete ... ok, tak do toho jdu! ... nebo jste v té fázi, že nad tím zatím mávnete rukou se slovy, že až přijde ten čas, nebo zatím tohle nepotřebuju?
Ať tak či onak, je fajn si pro sebe, v momentě, kdy je člověk střízlivý, stanovit nějaké jasné hranice a sepsat si je ... čím konkrétnější, tím jednodušší to pak bude ... třeba: do kdy budu takhle experimentovat (rok, dva, do 30?), kolik je pro mě přijatelné za měsíc za kokain utratit (4 tisíce, nebo 10, nebo 4 a na zbytek se nechat zvát neomezeně?), kolikrát za měsíc chci užívat, nebo kolik dní/hodin je ok být mimo, nebo je ok užívat injekčně? je ok sex na kokainu, co kokain a vztah, kokain a práce? kokain užívaný o samotě? jak to jde dohromady?... podle čeho poznám, že už jsem dospěl do toho bodu, že je na čase něco s tím dělat, nebo i skončit?
Snad jsem vás alespoň trochu nasměrovala.
S přáním, abyste v sobě našel odvahu hledat odpovědi,
Gabriela Minařík.