Je to normální?
rezinna
Dobrý den. Vůbec nevím kde začít ale asi to vezmu úplně od začátku aby jste pochopili mou situaci. K drogám jsem měla vždy velký odstup, nenáviděla jsem to. Alkohol jsem začala pít až v 18 letech a trávu jsem zkusila dohromady asi 5x (nic mi to neříká a nebaví mě ten ,,vykydnutý stav"). Ráda tancuji takže se chodím i ráda bavit do klubů, nebaví mě sedět někde v hospodě, povídat si a popíjet u toho, potřebuji tancovat. Asi v 16 letech jsem si našla přítele který dřív bral pervitin ale v době kdy byl se mnou pervitin neužíval. Nějak po roce jsme se rozešli a pak se po nějaké době dali zase dohromady (to už mi bylo 18 let). Byli jsme spolu a ještě pár přáteli na diskotéce a nějak jsme se dostali k tomu, jestli nezkusíme emko, byla jsem hodně nervózní ale alkohol v krvi udělal své a já si řekla že když to jednou zkusím tak se přece nic nestane (obrovská chyba které do teď lituji). Šli jsme tedy na záchod kde jsme si drogu šňupli a zase jsme si šli sednout. Od chvíle kdy jsem si drogu dala jsem už popíjela jen vodu. Čekala jsem na ten úžasný stav co všichni popisují ale nic nepřišlo, jen jsem ,,vystřízlivěla". Pak mi ostatní vysvětlovali že je to tím že jsem od toho moc očekávala a je to prostě jenom v mojí hlavě. Další víkend jsme byli v klubu zase a opět jsme si řekli že to zkusíme, tentokrát jsem měla o dost větší množství než minule a řekla si že to stejně nic neudělá (no to jsem byla v obrovském omylu) cca do 10 minut mi začala celým tělem prostupovat hlasitá hudbu, přišlo mi že slyším úplně všechny a všechno, potřebovala jsem rychle na vzduch. Začala jsem být hrozně nervózní ze změněného stavu vědomí a tím jsem si ještě přihoršila.. Slyšela jsem úplně vše co si povídali lidi kolem mě (i když byli opravdu daleko ode mě) začala jsem mít lehké halucinace, přišlo mi že se mi všichni smějí, no prostě hrůza. Trvalo mi pár měsíců než jsem mohla zase normálně mezi lidi a fungovat. Po tomhle zážitku jsem si řekla že už drogy nechci nikdy ani vidět. Bohužel přítel do toho docela spadnul a dal drogám přednost a na úkor toho jsme se i rozešli. Byla jsem z toho hodně špatná a tím jak jsem se dostala do skupinky lidí kteří fetovali jsem se k drogám zase vrátila. Ze začátku to bylo takové, že jsem si dala emko párkrát do měsíce, teď už si emko dávám každý víkend (párkrát se stalo že i v týdnu) cca půl roku v kuse. Sem tam jsem měla i kokain a za poslední dobu jsem zkusila asi 4x pervitin. Úplně mě přestal bavit opilý stav.. Ale abych se už konečně dostala k samotnému problému. V poslední době když si dám nějakou drogu, mě jakoby tlačí na hrudi a hůř se mi dýchá (nemohu se plnohodnotně nadechnout). Nevím jestli už to nemám spíš v hlavě protože to vždy po dni až dvou odezní. Minulý týden ve středu jsem si dávala pervitin. První čáru jsem si dala cca ve středu v 21:00 a poslední ve čtvrtek cca v 8 hodin ráno (dohromady jsem mohla mít tak 5-6 malých čar). Zase se dostavilo to špatné dýchání a tlak na hrudi. Samozřejmě jsem ze čtvrtka na pátek neusla a začlo mě hrozně bolet v krku a byla jsem celkově strašně slabá a necítila se dobře. Krk, jazyk, uzliny atd.. jsem měla hrozně nateklé a zničené (vzadu na jazyku se mi vytvořili takové bouličky). V pátek jsem jela s kamarádkou do města, měli jsme v plánu popojíjet a bavit se, jenže já byla tak moc unavená že jsem to nezvládala, tak jsem si dala emko. To mně samozřejmě vůbec neudělalo dobře, tak jsme jeli domů. Doma mi bylo strašně zle od žaludku, natekly mi a zčervenali prsty na rukou (chvílemi mi dělalo problém s nimi pohybovat) byla jsem v křeči a když jsem chtěla jít na záchod vůbec jsem neovládala nohy. Ale myslím že to vše bylo tím, jak už tělo bylo unavené. Proto se chci zeptat, co by tohle všechno mohlo znamenat. Hrozně bych s tím vším chtěla přestat ale jedna moje půlka zároveň nechce. Vždy když nejsem "sjetá" koukám na videa, fotky atd.. kde sjetá jsem. Vždy zapomenu na ty stavy kdy mi je příšerně a myslím jen na ty dobré. Myslíte že už to může být závislost? Já si zatím pořád říkám že je to ještě v pořádku a mám to pod kontrolou ale sama tomu přestávám věřit. Všímám si že se mi zhoršila paměť, ztratila jsem zájem o to co mě dřív bavilo, ani už vlastně nevím čeho bych chtěla v životě dosáhnout a co by mě mohlo bavit.. Zkrátka mi přijde že už ztrácím sama sebe. O jednu práci už jsem kvůli drogám přišla ale teď mám novou a nechtěla bych přijít i o tuhle. Prosím poraďte mi, vůbec nevím jak s tím vším přestat. Ještě bych ráda zmínila že když už si něco dám, nepiju na to alkohol, piju jen vodu, snažím se odpočívat, jít občas na vzduch a všechno si dávám v poměrně malém množství (první čáru si dám vždy malou abych viděla co to se mnou udělá a když je to ok tak se pak dokopávám po malých množstvích). Napsala bych toho o dost více, spoustu věcí jsem vynechala ale zkloubit to takhle do jedné zprávy je docela těžké, tak snad to z toho pochopíte. Zajímala by mě odpověd hlavně na ten zdravotní stav, zda je to nějak vážné a o co by mohlo jít případně nebo je to jen v mé hlavě, když po intoxikaci se vždy dá vše zpátky do normálu. A také jestli si myslíte že už u mě hrozí závislost. Moc děkuji za odpověď. A pokračujte v tomto dále, odvádíte skvělou práci a myslím, že spoustu lidem to pomůže.

Odpověděl: Amrit Sen
Rezinno, zdravím Vás,
díky za důvěru a obsáhlý popis příběhu i situace. Omlouvám se, ale takto na dálku nikdo nedokáže říci, jestli jste závislá, či ne, ani určit, co se Vám po zdravotní stránce, tělesné a duševní děje, přestože mnoho z nich působí velmi typicky.
Z toho, co píšete, si troufám odhadnout pouze to, že jste prošla předávkováním a toxickou psychózou, že máte v souvislosti s užíváním drog psychické i zdravotní problémy a že nic z toho Vás nedokáže od drog nadobro odradit, což se jeví velmi rizikově, kromě jiného i jako projev vznikající, nebo prohlubující se závislosti.
Doporučuji Vám rozumět tomu, jako jasné zprávě organizmu, těla i psychiky, že byste měla nabrat radostnější životní směr a s drogami se nadobro rozžehnat, v opačném případě byste riskovala, že se stávající problémy budou jen stupňovat a další přidávat, vzhledem k tomu, čím jste prošla i s rizikem, že se nadobro zblázníte při možných nevratných somatických potížích.
Změnit životní styl není rozhodně snadná záležitost a uzdravit se ze závislosti rovněž ne.
Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor. Proto Vám doporučuji zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo obdobného zařízení, které poskytuje i anonymní poradenské konzultace, podporu, pomoc a další bezplatné služby lidem, kteří užívají návykové látky, domluvit si termín schůzky a v klidu, soukromí  si s některým ze zkušených odborníků o všem otevřeně promluvit.
Při konzultaci, po bližším seznámení se situací se dozvíte, jak ji řešit, co užitečného a jaké konkrétní kroky můžete pro sebe podniknout, zároveň Vás upozorní na chyby, kterým byste se měla vyhnout a mnoho dalšího. Jmenovaná zařízení disponují i zdravotníky, se kterými můžete probrat i Váš zdravotní stav, často i psychology a psychiatry, kteří Vám v případě potřeby mohou také pomoci.
Nezůstávejte v náročné situaci sama, promluvte o tom, co se Vám děje s někým dalším, komu důvěřujete, z okruhu rodiny, blízkých a přátel, mimo komunitu uživatelů drog, určitě se Vám uleví. Zároveň můžete využít možnost zajít na některý z mítinků svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených lidí, kteří mají zkušenost s užíváním drog, NA - Anonymních Narkomanů, máte li nějakou skupinu v dosahu.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sama, se dozvíte na webu naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy a okolí, můžete rovnou bez objednání zajít na některou z otevřených malých motivačních skupin Denního stacionáře SANANIM v pražských Holešovicích, které probíhají každé úterý a čtvrtek od 10:30 (podpora, stabilizace, motivace ke změně, k léčbě... ).
Od března přibudou ješte 2 podvečerní otevřené motivační skupiny, každé pondělí od 17 do 20 hodin a čtvrtky od 16:30 do 20 hodin.
Denní stacionář SANANIM
Janovského 26
170 00 Praha 7
Pevná linka: +420 220 803 130
Mobil: +420 605 212 175
Email: stacionar@sananim.cz
Web: https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/stacionar/
Nebo, či zároveň zajít, či zkusit:
NA - Anonymní narkomani (Narcotics Anonymous)
https://anonymni-narkomani-cz9.webnode.cz/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
https://www.na.org/
Diagnostická kritéria závislosti
Dotazníků a selftestů na toto téma existuje mnoho, zkuste si upřímně aspoň 1 z nich:
http://txt.www.drogy-info.cz/index.php/publikace/glosar_pojmu/z/zavislost_syndrom_zavislosti
http://txt.www.drogy-info.cz/index.php/publikace/glosar_pojmu/d/diagnosticka_kriteria_zavislosti
http://www.odrogach.cz/skola/uzivani-navykovych-latek/zavislost/
http://drogy.doktorka.cz/kriteria-zavislosti/
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou       žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/stimulacni-drogy-historie.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
Kdybyste se ještě potřebovala doptat, kdykoli napište,
Držím palce! Amrit Sen