Všeobecné otázky o drogách
Dada
Dobrý den, chci se zeptat na pár otázek
1.Pokud někdo vedle mě bude kouřit trávu a já se nadýcham většího množství dýmu, můžu se zhulit? Můžu mít pozitivní test, když jsem nehulila? Sousedův syn mi totiž hulí do světlíku a já to pak všude cítím.
2.Je pravda, že plno lidí zvládne brát drogy kontrolovaně? Pokud ano, jak je možné, že se někdo stane závislý a někdo ne? Co to ovlivňuje?
3.Je pravda, že při badtripu na LSD, nebo houbách pomůže jako první pomoc med s citronem?
4. Je pravda, že je alkohol více návykový, než kokain, extáze a marihuana? Pokud ano, proč je alkohol legální? A proč jsou tyto drogy naopak nelegální?
5. Četla jsem, že extáze může pomáhat při terapiích s lidem s posttraumatickou poruchou a malé dávky amfetaminu zase lidem s ADHD. Je to pravda? Opravdu mohou tyto drogy i pomáhat?
6.Je pravda, že pokud někdo sní nějakou potravinu s mákem, může mít pozitivní test na opiáty?
7.Může mít člověk po trávě halucinace?
8.Má pervitin stejné účinky jako kokain, kromě toho, že kokain působí krátkou dobu? Liší se nějak účinek?
9.Jsou lidé na pervitinu často agresivní, nebo většinou fungují normálně? Chovají se všeobecně na pervitinu více agresivně, než na alkoholu?
10. Je pravda, že přestat kouřit je náročnější, než přestat pít?
11. Myslíte si, že by bylo dobré říkat lidem kromě rizik spojené s drogami i rady, jak s drogou zacházet a jak jí užívat, když už se někdo i přes všechna varování a rizika rozhodne drogu vyzkoušet, aby alespoň byla ta rizika s užitím co nejmenší?
12. Je pravda, že léčba lidí zavislých na heroinu, má nejmenší úspěch? Tím myslím, že hodně malé procento lidí dokáže dlouhodobě abstinovat. Někde jsem slyšela, že je úspěšnost 3%
13.Je uživatel drog vždy kriminálník? Může uživatel drog vést sporadany život, chodit do práce a fungovat?
14. Poslední otázka. Co mám dělat, když sousedovo syn, kterému je 16, kouří marihuanu? Bydlí nade mnou hulí v koupelně a dým vyfukuje do světlíku. Když mám v koupelně otevřené okno, smrdí mi pak z toho celý byt. Rodiče o jeho hulení ví. Můžu s tím něco dělat? Ten smrad je nepříjemný.
Omlouvám se, že jsem položila tolik otázek. Snad Vás tím moc nezatížím a těším se na odpovědi.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Dado,
díky za zájem o naše služby, pokusím se na Vaše otázky alespoň stručně odpovědět. U některých z nich by si odpověď zasloužila nejméně formát A4, na což zde bohužel nemáme prostor. Zdá se, že máte o problematiku návykových látek zájem, mohu Vám doporučit stránky https://www.drogy-info.cz/. Na těch je k nalezení spousta informací z této oblasti.
1. Pokud byste trávila delší dobu v nevětrané místnosti, kde by další osoby velmi intenzivně kouřili, pravděpodobně byste slabě účinky pocítila i Vy. V případě, že někdo kouří do světlíku a Vám jde kouř do bytu, nemělo by to nijak ovlivnit Vás a ani případné testy.
2. Nevím, jestli plno, ale ano, někteří uživatelé opravdu dokážou brát drogy kontrolovaně a k tomu fungovat v běžném životě. To, proč se někdo stane závislým a jiný nikoliv, závisí na spoustě proměnných (moje osobnostní nastavení, rodinné zázemí, prožitá traumata, predispozice k závislostnímu chování...). Pro základní orientaci v problému mohu doporučit například publikaci Drogy a drogové závislosti https://www.drogy-info.cz/publikace/navykove-latky/monografie/drogy-a-drogove-zavislosti-kalina-a-kol/
3. Nevím o tom. Zde jsou informace jak postupovat při badtripu, které jsou zveřejněny na stránkách www.pracenaulici.cz
Jak bad trip zastavit či alespoň zmírnit?
- Nezůstávat osamoceně, svěřovat se se svými pocity přátelům, nejlépe těm, kteří mají s podobnými stavy zkušenosti nebo k nimž máte důvěru, a požádat je, aby s vámi zůstali do doby, kdy účinek drogy ustoupí.
- Změnit něco v daném prostředí nebo o to někoho požádat, např. změnit hudbu, nejlépe na nějakou známou a oblíbenou, přejít do jiné, klidnější místnosti apod.
- Strach je často posilován napětím. To je možné snížit relaxací při soustředěném počítání nádechů a výdechů.
4. Ano, alkohol je vysoce návykovou látkou, která svým uživatelům způsobuje celou řadu potíží (zdravotní problémy, psychické potíže, rozpad rodiny, sociální vyloučení...).  Závažná je hlavně fyzická závislost, která u Vámi zmiňovaných látek chybí. To, proč je legální a jiné návykové látky, které svým uživatelům přinášejí srovnatelné nebo i nižší riziko, není úplně dotaz na nás. V naší kultuře je pití alkoholu tolerováno již historicky. Pití nebývá vnímáno jako problém, naopak jako součást společenského žití.
5. Ano, existují studie, které dokazují pozitivní účinek MDMA při práci s posttraumatem, více například zde:
https://magazin-legalizace.cz/40-muze-mdma-extaze-pomoci-v-terapii-posttraumaticke-stresove-poruchy/
A ano, účinná látka amfetamin je obsažena v psychofarmakách určených zvládání příznaků ADHD.
Více například zde: https://www.nzip.cz/clanek/676-adhd-u-deti-lecba
6. Ano, je.
7. Ano, může a není to úplně neobvyklé.
8. Jak zmiňujete, nejdůležitější rozdíl je v délce působení - zatímco efekt kokainu trvá cca 30 min až 1 hodinu, efekt pervitinu je mnohem delší a intoxikace trvá několik hodin (6-8). Účinek kokainu bývá popisován jako jemnější, u pervitinu je účinek poměrně razantní. Kokain, narozdíl od pervitinu, funguje také jako lokální anestetikum.
9. Tuto otázku Vám asi nedokážu zodpovědět. Opravdu záleží na každém jednotlivci, jak na danou látku reaguje a co u něj způsobí. Alkohol je často spojován s agresivitou, odbouráváním zábran, růstem sebevědomí, neadekvátním chováním.  Pervitin pak může způsobit např. toxickou psychózu, při které člověk ztrácí kontakt s realitou, může se například cítit okolím ohrožen, i když tomu tak není a pak se bránit.
10. Nemohu vyloučit :-) Domnívám se, že to může být spojeno s tím, že jen malá část kuřáků při snaze abstinovat vyhledá odbornou pomoc.
11. Jednoznačně ano, to přesně je smyslem takzvaného harm reduction přístupu.
Více například zde: https://www.adiktologie.cz/file/438/046-co-je-harm-reduction.pdf
12. Úspěšnost léčby závisí znovu na mnoha faktorech. Závislost na opiátech je těžká mimo jiné v tom, že na opiátech vzniká těžká fyzická závislost, která ztěžuje odvykací stav. U dlouhodobých uživatelů opiátů se může zvolit tzv. substituční léčba, kdy je uživatelům podávána látka metadon či buprenorphin. Dochází tak k jejich stabilizaci a minimalizaci přidružených potíží (zdravotní komplikace, sociální vyloučení atd.). Domnívám se, že tato forma léčby je poměrně dost úspěšná, přesná čísla však neznám.
Přikládám studii, která se zabývala prediktory (schopnost předpovědět nějaký jev) úspěšnosti léčby u jednotlivých návykových látek:
https://at-konference.cz/wp-content/uploads/2016/05/orlikova-b.-prihodova-k.-prediktory-uspesnosti-lecby-drogovych-zavislosti.pdf
13. Ne, není a ano, může :-) Viz odpověď na otázku č. 2.
14. Napadá mne domluvit se sousedy jasná pravidla. Úplně chápu, že pro Vás může být kouř z marihuany velmi obtěžující. Proto bych o problému otevřeně mluvila a požadovala, aby syn sousedů kouřil tak, aby svým jednáním neobtěžoval okolí. Na to máte určitě plné právo. Pokud máte na mysli, jestli něco uděláte s tím, že nezletilý syn sousedů kouří trávu bez toho, aby s tím jeho rodiče něco dělali, tak to se domnívám, že nikoliv. Jsou jeho zákonnými zástupci a rizika spojená s tím, že jejich syn hulí, si nesou plně oni a snad si i tato rizika uvědomují.
Snad se mi alespoň částečně podařilo na Vaše otázky odpovědět, případně nasměrovat na odpovídající zdroje.
Přeji fajn dny a za Drogovou poradnu zdravím
Andula Novotná