Cukrovka a tanecni drogy
Tomas
Dobry den, je mi 24 let a od zari mi nasli cukrovku. Chtel jsem se zeptat jak bych se mel chovat ldyz ted o vikendu me celo vikendovy festival. A jak bych se mel casto merit cukr v krvi aby nedoslo k nizkemi cukru a proste nejak cele chovani na akci. Nejsem pravidelny uzivatel ale obcas si na velke party dam extazy, mdma nebo kokain. Z minule zkusenosti kdy jsem to vyzkousel bylo vse v poradku. Samozrejme nebudu s nicim blbnout a nic mebudu prehanet.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Tomáši,
děkujeme za dotaz. Hned na začátku si neodpustím sdělení, že užívání nelegálních drog a diabetes mellitus nejsou v souladu se zdravím a může být pro Vás rizikové až fatální. Užívání NL má zásadní vliv na glukózový metabolismus. Může dojít k výkyvům hladiny cukru, kdy hrozí riziko velmi nízké či velmi vysoké hladiny cukru a souvisejících komplikací. Při užití drogy je pravděpodobné, že se sníží Vaše obezřetnost v kontrole hladiny glukózy.
Zde dávám odkaz k přečtení, kde se píše o vlivu nelegálních drog na diabetes mellitus
https://www.casopisvnitrnilekarstvi.cz/pdfs/vnl/2020/05/11.pdf
Zmiňuje se tam, že kokain a další stimulancia jako MDMA zvyšují hladinu glukózy v krvi, a tak zvyšují riziko diabetické ketoacidózy u DM 1. typu. Ketoacidóza je vlastně překyselení organismu, které se rozvine kvůli nadměrné tvorbě ketolátek v játrech. U diabetické ketoacidózy je příčinou absolutní nebo relativní deficit inzulinu. Dominujícími příznaky jsou dehydratace, metabolická acidóza a hyperglykémie. Zvýšená hladina cukru vede k pocitům žízně a sucha v ústech a častému močení. Při ketoacidóze navíc diabetik zvrací, bolí ho břicho, je mu špatně, může být zmatený či unavený a dušný. Ketoacidóza může vést až k rozvoji komatu (bezvědomí) a je třeba ji léčit v nemocnici.
Užívání extáze je spojováno s nadměrným tancováním, kdy i pro běžně zdravého člověka hrozí dehydratace, a u diabetika navíc dochází k velké spotřebě glukózy až rozvoji hypoglykemie. Stimulanty mohou vést k zvýšené produkci glukózy a snížením jejího odbourávání v případě chybějícího inzulinu končí hyperglykemii.
Doporučovala bych Vám zvážit účast na těchto akcí a vystavovat se zbytečně rizikům s tím spojená.
Pokud se rozhodnete přesto jít, je potřeba dodržovat pevněji stejná pravidla jako za běžného režimu- hlídání si příjmu jídla, tekutin (ne alkohol, energetické nápoje!)- co se týká kvality a množství jídla asi jste dobře poučen od diabetologa. Nekombinujte více drog. Nevím, jak často si měříte cukr, ale zde se vyplatí být obezřetnější a hlídat si to častěji. Určitě bych na Vašem místě seznámila přátele se zdravotním stavem a pojistila se, aby Vás "ohlídali " a případně rychle zareagovali na zavolání RZP.
Vám mohu popřát, ať jste k sobě zodpovědný a zbytečně nepřeceňujete své síly.
Za Drogovou poradnu
HS