Pervitin
Slepaňa
Chtěla jsem se zeptat jestli tohle je halda nebo to dělají lidé ? Mám pocit sledování že lidi vidí vše co dělám že mě kamaruji nevěřím nikomu
Nebo to dělají Naschvál chtěla bych aby tohle přít mám pocit že mluvím pravdu sem přesvědčena že Ano ale lidé mi nevěří nerozumím tomu dávám si pauzy 2 dny beru 3 dny ne pak zase. Ale někdi mám pocit že beru látky který ani neznám snažím se věřit opět někomu ale je to chvilkové
Co by jste mi doporučili ?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Slepaňo,
předpokládám, že vás vysloveně nikdo nesleduje. Pocity sledování se objevují často u lidí, kteří užívají intenzivněji nějakou dobu, nejčastěji stimulační nebo halucinogenní drogy. Někdy se tyto pocity vytrácí s vysazením drogy, tedy v době oné několikadenní pauzy, někdy ale nezmizí ani po 3 dnech bez užití. Pak je dobré vyhledat odbornou pomoc.
Je jasné, že pokud se cítíte takhle divně, možná se přeci jen trochu nezvykle chováte, jinak reagujete na okolí, jinak vnímáte jeho reakce a následně i lidé v okolí si mohou něčeho nezvyklého všímat. Takže to, že máte pocit, že vás někdo sleduje nevylučuje, že by se po vás lidé nemohli nějak nezvykle dívat, nebo reagovat neobvykle na vaše chování. Ale předpokládám, že nikdo neusiluje o váš život, ani vás nepronásleduje.
Podobné pocity sledování mají často reálný základ (třeba to, že se po vás někdo divně podíval), ale vlivem drog, vyčerpání a posunu vnímání, mohou přejít v paranoiu nebo psychozu. Tehdy člověk začne ztrácet kontakt s realitou, přestane lidem kolem sebe věřit a začne se chovat nezvykle. To, co u sebe sledujete, zní právě jako počátek takové psychózy. Není to nic neobvyklého. Vím, že píšete, že i 3 dny odpočíváte, ale pokud se ani po třech dnech necítíte jinak, nejspíš už se mozku nedaří vrátit se k normálnímu fungování a bylo by na místě vyhledat odbornou pomoc. Máte s něčím takovým v minulosti už nějakou zkušenost? Nebo znáte třeba i zprostředkovaně někoho, komu se něco takového stalo?
Doporučení je zdánlivě jednoduché. Zkuste vyhledat odbornou pomoc - v Praze bych vás odkázala na naše Kontaktní centrum Na Sklace 15, na Andělu, kam dochází i psychiatr. Nejspíš by s vámi situaci probral a zvážil medikaci. Ideální by bylo na delší dobu veškeré drogy vysadit - minimálně na měsíc dva, abyste viděla, co zmizí, co se zůstane. Jde o to, aby se tělo od drog očistilo a psychika srovnala. Pokud by takové nepříjemné pocity přetrvávaly i po vysazení, bylo by potřeba najít si ve svém okolí někoho, komu důvěřujete, kdo vás zná, u koho nemáte ona paranaoidní podezření, že by vám chtěl ublížit, a poprosit o pomoc s řešením. Psychiatr je skutečně na místě. Čím delší dobu necháte takové stavy bez léčby, začnou se na ně nabalovat další problémy - člověk se přestane bavit. kamarády a rodinou, přestane chodit do práce, začne se bát lidí atd. Problém se stane chronickým a mnohem obtížnějí léčitelným. Někdy stačí podání antipsychotik na několik dní až týdnů. Ale v případech, kdy se situace nemění a graduje, končí lidé s toxickou psychozou hospitalizovaní na nedobrovolném pobytu v léčebně, kde jim nasazení medikace uleví, ale často je takový pobyt i déledobější, ovlivní schopnost pracovat, fungování rodiny, a samotný vleklý průběh psychozy poznamená člověka a jeho blízké okolí na delší dobu. Tedy - čím dřív se obrátíte na odbornou pomoc a drogy vysadíte, tím lépe.
Ze své pozice vám mohu pouze doporučit, co dál. A kdyby to jen trochu šlo, ráda bych vás podpořila v tom, abyste překonala obavy a našla odbornou pomoc. Čím dříve se paranoidní představy zastaví, tím lépe. Psychické zdraví (i to fyzické) máte jen jedno a proto doufám, že tu odvahu v sobě najdete.
Budu ráda, když dáte vědět, jak jste se rozmyslela a jak se situace vyvíjí dál.
S pozdravem a přáním, aby bylo brzo lépe,
Gabriela Minařík.