Syn
Hana
Dobrý den, mám syna který je závislý na pervitinu, bydlel v podnájmu a vrátil se zpět domů, bude mu 40.let, doma mi sebral i zlato a dělal neuvěřitelné dluhy, které jsem vždy zaplatila, jelikož jsem nechtěla přijít o byt, nyní jsem zadlužená já a syn v půjčkách pokračuje, už nevím jak dál, vyhodila jsem ho z bytu, on mi ted píše že nemá co jíst, že se toulá po nádražích, tak jsem mu dala klíče od bytu aby si vzal co potřebuje a přidala jsem 500.korun, takhle to nemůže jít do nekonečna, prosím o radu co s tím aby se z toho dostal. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Hano,
z toho, co popisujete, nejste vy ani Váš syn v jednoduché situaci. Na poradnu jste se obrátila Vy, protože nevíte, jak dál, takže spíše budu psát k Vám. Rozumím tomu, že je těžké vidět syna "padat ke dnu" a jako matka mu chcete pomoci i za cenu sebeobětování. Na druhou stranu si položte otázku, jak je ta pomoc účinná pro syna a do jaké míry to pomáhá Vám? Kde máte míru své pomoci a co už přes tu danou hranici nepustíte? Cítíte se lépe, když synovi dáte peníze, klíče od bytu, sama se zadlužíte? Omlouvám se za takové otázky na tělo, ale chci jen abyste také v té situaci přemýšlela nad sebou a svými kroky a ne nad synem. Syn dle Vašeho popisu situace těží z Vaší ochoty, obav o něho apod. a sám nemá důvod nic měnit. Každý z vás však má kompentenci řešit tuto situaci. Neustálá podpora může být kontraproduktivní. Možná ke změně u syna přispěje, když se " postaráte o sebe". Neumím si představit, jak ještě dlouho budete zvládat takto držet situaci, abyste se nepoložila zdravotně, psychicky, sociálně. Každý má právě to pomyslné "dno", kde už si řekne dost, někde jinde. Bez vlastní vnitřní motivace se pak k životní změně dochází bohužel jen stěží. Možná zatím syn nic nechce měnit, ale Vy můžete.
Co bych Vám doporučila, jsou služby pro osoby blízké lidem se závislostí. Někdy toho na Vás opravdu může být až dost, nemusíte si být jistá tím, jak dál, co by mohlo pomoci, do čeho se naopak nepouštět. Může se hodit mít v záloze místo, kde se o Vaší situaci dá otevřeně mluvit, s odborníkem, který Vám může pomoci hledat nejlepší cesty a nezapomínat také na Vás samotnou, aby Vás situace úplně nezavalila.
Jestliže jste z Prahy nebo ji nemáte daleko, můžete se obrátit na Poradnu pro rodiče a blízké SANANIM.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/poradna-pro-rodice-ppr.html
Poradna pro rodiče a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
pevná linka: +420 284 824 234
mobil: +420 739 268 527
e-mail: rodice@sananim.cz
Pokud by pro Vás byla Praha z ruky, když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Budeme rádi i za informace o změnách.
Chci Vás podpořit v odvaze dělat kroky ke změnám a naději, že se to podaří.
Přeji hodně štěstí
HS